Financiële sites meest gebruikt voor oriëntatie

Datum nieuwsfeit: 23-11-2000
Online financiële dienstverlening nog in kinderschoenen

Financiële sites worden het meest gebruikt voor oriëntatie

Rotterdam, 23 november 2000 -- Uit onderzoek van Blauw Research blijkt dat er via het internet nog maar weinig financiële producten aangekocht worden.

Over het algemeen kan gesteld worden dat er nauwelijks een overeenkomst via internet wordt afgesloten. Het web wordt het meest gebruikt voor oriëntatie. Online een persoonlijke lening of een hypotheek afsluiten gebeurt nog zelden (respectievelijk 2% en 0%). Voor vergelijking tussen meerdere hypotheekaanbieders raadpleegt 57% het internet, 55% voor het berekenen van de kosten en 53% zoekt naar informatie over een specifiek product. Men zoekt voornamelijk via de website van de eigen bank, verzekeraar of financieel adviseur.

Meest bezochte sites
De meest bezochte financiële sites zijn de sites van de banken waar de meeste huishoudens klant zijn zoals de Rabobank, de ABN-AMRO en de Postbank. Organisaties waarvan de sites verder vaak bezocht worden zijn ING, Centraal Beheer, De Hypotheker, de AEX, FBTO, AEGON, Eurocard-Mastercard, OHRA en FORTIS, maar ook Startpagina, Ilse, Altavista (zoekmachines) en Independer (een financiële vergelijkingssite) worden vaak genoemd.

Financiële gegevens
In de afgelopen 6 maanden heeft 6% van de internetters zich online verzekerd, hoewel een ziektekostenverzekering vaker rechtstreeks geregeld wordt met de verzekeraar of via het werk. Een reisverzekering wordt meestal rechtstreeks bij de verzekeraar afgesloten of via de bank of een assurantietussenpersoon, maar zelden via internet.

Beleggings- of beursproducten worden het vaakst via internet aangekocht (7%) terwijl betalingen en overboekingen het meest genoemd worden als dienst waarvoor een overeenkomst is afgesloten (bijna één op de vijf respondenten zegt via internet van deze diensten gebruik te maken). Vooral internetters die al meer dan 3 jaar online zijn gebruiken internet voor de daadwerkelijke betalingen en/of overboekingen (22%).

Toekomst
Werkzamen overwegen in de toekomst meer via internet uit te geven dan niet-werkzamen, met name aan vakantiereizen, beleggings- en beursproducten. 14% van de internetters denkt in de toekomst online een beleggingsproduct aan te schaffen, 12% een verzekering. Van de internetgebruikers geeft bijna 80% aan het internet ooit als informatiebron voor financiële producten te gaan gebruiken. Van deze personen geeft slechts 3% aan in de toekomst geen gebruik te maken van vergelijkingssites. Voor een autoverzekering verwacht een relatief groot aandeel internet te gaan gebruiken om een prijsopgave op te vragen.

Tevredenheid
Als belangrijkste voordelen van financiële dienstverlening via internet worden de handelssnelheid, het bij de consument gelegen initiatief, de 24-uurs toegankelijkheid en de vergelijkingsmogelijkheden genoemd. Het gebrek aan persoonlijk contact en een vermeende onbetrouwbaarheid worden als belangrijkste nadelen gezien. Bijna 20% van de internetters heeft de tijd die zij nodig hadden voor het zoeken naar financiële producten als lang ervaren. Toch lukt het de meeste mensen altijd of vaak de informatie over financiële producten te vinden: samen 65%.

Online onderzoek
Blauw Research verricht actief marktonderzoek via consumentencommunities. Hier bepaalt men zelf aan welke onderzoeken men meedoet en waneer, in plaats van 's avonds onder het eten of in het weekeinde tijdens het tuinieren telefonisch allerlei vragen te moeten beantwoorden. De online deelnemer maakt kans op verschillende geldprijzen en krijgt toegang tot de mening van anderen en feedback op de eigen antwoorden. Dit maakt online deelname erg interessant. Meer informatie hierover vindt u op www.opinieland.nl.

Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Blauw Research bv maakt samen met Blauw Contactcenter bv, Blauw New Media bv en Bureau Lagendijk bv deel uit van de Blauw Group bv, dat is opgericht in 1991 en is aangesloten bij de VMO. Voor meer informatie bezoek www.blauw.com.

Hinke de Koning Communicatie
Telefoonnummer: +31 (0) 187 470 233