Grote reorganisatie bij Laurus

Datum nieuwsfeit: 23-11-2000
Dienstenbond CNV

Grote reorganisatie bij Laurus

Na maanden van onzekerheid is in grote lijnen duidelijk wat er allemaal gaat veranderen. Na een intensief marktonderzoek is gebleken dat de naam KONMAR het erg goed doet bij de consument. Laurus wil af van de vele winkelformules en wil eenheid gaan uitstralen. Dit houdt in dat alle supermarkten van Edah, Super de Boer, Lekker & Laag, Nieuwe Weme, Groenwoudt en de huidige Konmar zullen worden omgebouwd tot Konmar nieuwe stijl. Totaal 800 Konmar-winkels.

De consequenties zijn toch vrij fors. Er zullen 700 met name kantoorfuncties vervallen (250 in januari 2001 en de overige 450 in twee jaar). Er blijven twee hoofdkantoren over. Een voor de Holding en een voor de totale Konmar-organisatie. Basismarkt, Spar en Pet's Place en de drie centrale slagerijen worden verkocht. Het aantal distributiecentra gaat van 15 naar 5. Zo'n honderd winkels zullen niet overgaan naar de nieuwe Konmar, maar zullen worden verkocht aan andere supermarktketens.
De Dienstenbond CNV zal als CAO-partij intensief betrokken zijn bij alle veranderingen die gaan komen. Namens al onze huidige en naar wij hopen al onze nieuwe leden gaan wij op 23 november aanstaande al praten over de sociale consequenties en een bijpassend Sociaal Plan. Het traject is nu gestart. Wij hebben naar Laurus toe al aangegeven dat wat ons betreft er nog zeer veel discussiepunten zijn. Ook de ondernemingsraad moet nog advies uitbrengen. Kortom, wat Laurus wil is duidelijk, maar ook wij hebben zo onze eigen ideeën. Wij zullen binnenkort een viertal regionale bijeenkomsten organiseren. Dat zal waarschijnlijk gezamenlijk met FNV Bondgenoten gebeuren. De data zijn al bekend, de precieze lokaties hoort u zo snel mogelijk van ons. Reserveert u alvast één van de data in uw agenda. 29 november 2000, bijeenkomst Noord-Nederland
30 november 2000, bijeenkomst Zuid-Nederland
12 december 2000, bijeenkomst West-Nederland
14 december 2000, bijeenkomst Oost-Nederland
Voor vragen kunt u contact opnemen met uw bestuurders, Henk Hospes, tel: 0512-583440 en Richard Leloux, tel: 023-5651052.

Hoofddorp/Drachten,
20 november 2000