Siemens komt met integraal ICT plan voor basisonderwijs

Datum nieuwsfeit: 23-11-2000
Siemens Nederland N.V.

AXX 1100.145 nl

Den Haag, donderdag 23 november 2000

DINO: Siemens Nederland komt met integraal ICT plan voor basisonderwijs

Siemens Nederland heeft een integraal plan ontwikkeld waarin alle Nederlandse basisschoolleerlingen vanaf groep 3 laagdrempelige toegang krijgen tot informatie en communicatie technologie (ICT). Het plan heet DINO (Digitale Innovatie Nederlands Onderwijs). Het bedrijf wil de drijvende kracht zijn achter een nog op te richten consortium. Doel van DINO is onderwijs op maat te leveren. De docent krijgt meer ruimte om zijn rol als coach waar te maken. Daardoor komt er meer aandacht voor de individuele prestaties van leerlingen.

De docent krijgt door geavanceerde technologie in één oogopslag zicht op het niveau en de ontwikkeling van al zijn leerlingen. Daarnaast biedt DINO toegang tot een onbeperkt aanbod van leermogelijkheden en
-middelen.

Siemens wil de leerlingen voorbereiden op de nieuwe kenniseconomie en kennis laten maken met de bijna onbegrensde mogelijkheden die de ICT biedt. Het idee is geboren uit een intern onderzoek onder Siemens-medewerkers. Zij gaven aan het op prijs te stellen wanneer het bedrijf zich zou inspannen haar ICT kennis en kunde over te brengen op de leerlingen van het basisonderwijs. Dit sluit naadloos aan op de visie van het bedrijf over maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het plan bouwt voort op de fundamenten van Kennisnet, de educatieve site van het ministerie van Onderwijs, waarop alle basisscholen worden aangesloten. Volgens de nu geldende planning biedt Kennisnet in 2002 voldoende inhoud voor alle basisscholen. Volgens Siemens moeten dan alle 200.000 leerlingen en docenten van groep 6 beschikken over een eigen notebook dat is aangesloten op een draadloos netwerk.

De daarop volgende schooljaren wordt elke nieuwe groep 6 van een notebook voorzien. Wanneer een leerling na groep 8 de school verlaat, levert hij zijn notebook in bij een leerling van groep 3. Binnen zes jaar zullen dan alle leerlingen van het basisonderwijs volgens het DINO-principe werken. De docent krijgt de beschikking over een digitaal schoolbord en wordt getraind de didactische principes van E-Learning in de praktijk te brengen.

Deze week heeft onderwijsminister Hermans kennis genomen van DINO. Er is afgesproken dat op korte termijn verder wordt gesproken over met name de financiële paragraaf. Het rekenmodel dat door Siemens is gehanteerd, levert in ieder geval uitkomsten op die in gunstige zin verrassend mogen worden genoemd. De verwachting is dat de kosten binnen de budgettaire kaders van de onderwijsbegroting van het schooljaar 2002/2003 zullen blijven.

Siemens Nederland wil dit initiatief verder uitwerken in een consortium met sterke marktpartijen en in nauw overleg met ouders en het onderwijsveld. Onderhandelingen met KPN zijn in een vergevorderd stadium. Siemens wil de coördinatie op zich nemen. Om de goede werking aan te tonen, zullen begin volgend jaar een basisschool in Den Haag en Zoetermeer en de Siemens Bedrijfsvakopleiding met DINO gaan werken.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Afdeling Persvoorlichting, Dick van Gooswilligen Tel. (070) 333 1606
E-mail: (dick.gooswilligen@siemens.nl)