Datum nieuwsfeit: 23-11-2000

STICHTING HOUT EN MEUBEL

Woerden, 23 november 2000

Hout- en meubelsector steunt extra begeleiding leermeesters

Met ingang van 1 januari 2001 biedt de Stichting Hout & Meubel (SH&M), kenniscentrum voor beroepsonderwijs en scholing, de leermeesters in de hout- en meubelsector extra begeleiding aan op contractbasis. SH&M sluit hiermee aan op de wens van het bedrijfsleven. De sociale partners in de houthandel, de timmerindustrie en de meubelindustrie ondersteunen het initiatief en hebben een indiviuele subsidieregeling in het leven geroepen. Met deze regeling wordt aan bedrijven de mogelijkheid geboden, de kosten voor extra begeleiding bij een van de fondsen te declareren. Ieder leerbedrijf kan afzonderlijk bepalen van deze dienstverlening gebruik te maken.

Collectieve financiering stopgezet
Aanleiding voor dit initiatief was het besluit van de sociale partners om de extra begeleiding niet langer collectief te financieren. Deze maatregel was bedoeld om de zwaardere taak in leerlingbegeleiding voor de leermeesters soepeler te laten verlopen. Immers, met de komst van de Wet educatie en beroepsonderwijs in 1996, kreeg de leermeester een veranderde en zwaardere rol in de praktijkbegeleiding van de leerling in het beroepsonderwijs. Door de collectieve maatregel konden SH&M-consulenten extra begeleiding bieden naast de -drie- wettelijk geregelde bedrijfsbezoeken per jaar.

Begeleiding blijft gewenst
In een dit jaar gehouden onderzoek door SH&M onder 1.100 leermeesters, gaf ruim vijftig procent van de ondervraagden aan de extra ondersteuning belangrijk te vinden. SH&M heeft daarom aangeboden deze dienstverlening op contractbasis voort te zetten. Met dit extra pakket is de leermeester verzekerd van hulp bij de voortgang, planning en bewaking van de opleiding van de leerling. Voor leerbedrijven die uitgebreide informatie wensen over deze dienstverlening, heeft SH&M een folder gemaakt met de titel 'Flexibele inkoop extra begeleiding leermeesters'.

--Einde Persbericht--

Noot voor de redactie/