Unieke spaaractie slaat brug naar gevluchte kunstenaars

Datum nieuwsfeit: 23-11-2000

VANLEEST

UNIEKE SPAARACTIE SLAAT EEN BRUG NAAR GEVLUCHTE KUNSTENAARS

23 november 2000

VanLeest Compact Discs start spaaractie voor exclusieve zeefdrukken en geeft gevluchte kunstenaars een professioneel platform.

VanLeest, onderdeel van de Free Record Shop Holding NV, is een keten van +- 40 compactdisc speciaalzaken met een landelijke dekking. Een aantrekkelijk platform voor een activiteit waarin muziek en beeldende kunst elkaar kunnen treffen.
De meerwaarde voor de uitvoering is gevonden in een maatschappelijke relevantie.
In Nederland verblijft een groot aantal gevluchte kunstenaars, waarvan een groot aantal in asielzoekerscentra, die op zoek zijn naar erkenning als kunstenaar. Het bieden van een professioneel platform voor een breed publiek is voor hen een concrete oplossing. Dit initiatief van vanLeest is op zijn waarde geschat en wordt gesteund door de overheid en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Een positieve invalshoek, vanuit de kwalitatief hoogwaardige kunst, die een bijdrage kan leveren bij de verbetering van kennis over, begrip voor en houding ten opzichte van de multiculturele samenleving in het algemeen en de asielzoekers in het bijzonder. De stichting Aquarius, platform voor gevluchte kunstenaars, heeft de concrete contacten met de kunstenaars gelegd.
Het resultaat is een breed gedragen actie die de gevluchte kunstenaars het professionele platform geeft.

VanLeest start op vrijdag 24 november de unieke spaaractie voor exclusieve zeefdrukken van gevluchte kunstenaars. De vanLeest consumenten sparen bij aankoop van CD's, DVD's, CD-Rom's en video's voor de zeefdrukken en kunnen kiezen uit zeven geselecteerde werken. Ter ondersteuning zal vanLeest op hun internetsite een gallery inrichten. De vanLeest-gallery geeft een breder overzicht van werken en geeft achtergrondinformatie over de gevluchte kunstenaars en het COA. Aanvullend zullen de betrokken kunstenaars de gelegenheid krijgen om te exposeren in een aantal vanLeest-vestigingen.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties