'Merkartikelfabrikant moet innoveren in biologisch product'

Datum nieuwsfeit: 23-11-2000

Leidschendam, 23 november 2000
CBL roept merkartikelfabrikanten op te innoveren in biologisch

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarktorganisaties in Nederland, vraagt de merkartikelfabrikanten te innoveren in biologische producten. Dit zei CBL-voorzitter Klaas van den Doel vandaag op een bijeenkomst over innovatie van de Stichting Merkartikel.

Merkartikelfabrikanten moeten investeren in biologisch

Op dit moment staan er nog maar weinig biologische merkartikelen in het supermarktschap. Van den Doel vraagt de merkartikelfabrikanten met biologische producten te komen. Minister Brinkhorst heeft recent besloten om voor de komende jaren f 85 miljoen extra uit te trekken voor de stimulering van de biologische consumptie. Van dit bedrag heeft hij f 10 miljoen voor een promotiecampagne gereserveerd. Op dit moment bedraagt het aandeel van biologisch in de totale omzet 1%. Over 4 jaar wil de Minister dat dit 5% is.

De supermarkten, verenigd in het CBL, hebben de Minister laten weten dat ook de supermarkten een zelfde bedrag van f 10 miljoen zullen uittrekken voor de stimulering van de verkoop van biologische producten. Dit zullen de supermarkten doen door bijvoorbeeld prijzenacties met biologisch te gaan voeren, met winkeldemonstraties, de producten een prominente plaats op het schap te geven en met biologisch te adverteren in hun folders en consumentenmagazines.

Van den Doel heeft de fabrikanten opgeroepen om te innoveren in biologische producten en uit hun reclame- en promotiebudgetten ook een bedrag vrij te maken om deze producten te promoten. De CBL-voorzitter vraagt de merkartikelfabrikanten in te spelen op de toenemende vraag naar biologisch. Voorbeelden zijn biologische toetjes, kant-en-klaarmaaltijden, diepvriesproducten en biologische conserven. Waarom geen chips en andere aardappelproducten van biologische aardappelen?

Klanten willen lekkere producten die gemaakt zijn met aandacht en zorg voor mens, dier en milieu. Supermarkten vertalen de toenemende belangstelling van de consument met een groeiend assortiment biologische producten. Op dit moment verkopen de supermarkten biologisch vooral onder hun eigen huismerk. Er zijn nog maar weinig biologische producten van merkartikelfabrikanten te vinden in het supermarktassortiment.

Pleidooi voor afschaffing BTW op biologisch

De CBL-voorzitter pleitte eerder al voor afschaffing van de BTW op biologisch. Hierdoor kunnen biologische producten goedkoper in de supermarkten worden aangeboden. Dit kan 10 tot 25 cent per product schelen, waardoor de vraag verder wordt gestimuleerd. Het CBL hoopt dat de toenemende vraag meer boeren over de streep trekt om over te stappen op biologisch.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda M.G. Boer,

Hoofd PR en Voorlichting van het CBL, tel. 070-3376200.

Buiten kantooruren: 06-51 50 27 72.