Presentatie PvdA rapport over toekomst Afrika en Europa

Partij van de Arbeid

Den Haag, 20 november 2000

PVDA OVER DE GEZAMENLIJKE TOEKOMST VAN AFRIKA EN EUROPA

Op donderdag 23 november vindt een bijeenkomst plaats van het PvdA-Kenniscentrum Buitenland, de Evert Vermeer Stichting (EVS) en de PvdA-Eurodelegatie over de gezamenlijke toekomst van Afrika en Europa. Het doel van de bijeenkomst is om het ontwikkelingsdebat nieuw leven in te blazen.

Het afgelopen jaar hebben de organisatoren van de bijeenkomst het 'Scenario project Afrika-EU' opgezet. Vóór de zomer hebben geïnteresseerden hun inbreng geleverd via de virtuele conferentie op de website van de PvdA. Daarnaast is een aantal expertmeetings georganiseerd. Een scenarioteam is met deze informatie aan de slag gegaan en heeft vier mogelijke ontwikkelingsrichtingen voor Afrika beschreven. Hierdoor geïnspireerd is door een speciale commissie een eigen scenario geschreven dat de basis vormt voor een speciaal rapport over de gezamenlijke toekomst van Afrika en Europa.

Van 10.00 uur tot 10.45 uur zullen PvdA-kamerlid Bert Koenders, EVS-voorzitter Hans van der Vlist en PvdA-Europarlementariër Max van den Berg ingaan op het rapport en de scenario's. Tijdens deze briefing, waarvoor de pers van harte uitgenodigd is, zal minister Herfkens van Ontwikkelingssamenwerking door Max van den Berg het rapport worden aangeboden. In dit rapport staat een groot aantal aanbevelingen tot verandering van het ontwikkelingsbeleid op Europees en nationaal niveau.

Aansluitend hierop volgt een openbare bijeenkomst waar betrokkenen en geïnteresseerden, onder anderen EU-commissaris Nielsson, minister Herfkens en PvdA-Europarlementariër Dorette Corbey, onder leiding van PvdA-kamerlid Sharon Dijksma hun visie zullen geven op de verschillende scenario's.

Locatie: Perscentrum Nieuwspoort, Lange Poten 10, Den Haag. De persbriefing van 10.00 tot 10.45 uur vindt plaats in de Van der Poelzaal; de aansluitende bijeenkomst van 10.45 tot 13.30 uur in zaal Wandelganger I.

Voor meer informatie: Marije Laffeber 070-318 2787