D66 over Europese BSE-crisis

D66

23 november 2000

EUROPESE BSE-CRISIS

In de BSE-kwestie staat voor D66 voedselveiligheid voorop en consumenten-vertrouwen centraal. Landbouwwoordvoerder Pieter ter Veer "Ik zeg niet, eet u toch vooral gerust een biefstukje. Wij begrijpen de onrust, die nu ook in Nederland bestaat. Het enig passend antwoord is, dat naar de inzichten van BSE-wetenschappers al het nodige is gedaan om risico's zoveel mogelijk te beperken. Opkomende vragen moeten worden beantwoord door er op te wijzen welke maatregelen zijn genomen. Door runderhersenen en ruggemerg weg te halen uit de karkassen; dus het verwijderen van het risicomateriaal. Verder is het aantal BSE-testen met ingang van heden drastisch opgevoerd"

De Tweede Kamerfractie van D66 vindt verder dat de Franse regering zo snel mogelijk moet beginnen met het testen op BSE, van runderen die in Frankrijk worden geslacht en waarvan het vlees voor export bedoeld is. De Nederlandse regering zal tijdens de landbouwraad van 4 december in Brussel, bij de Franse regering moeten aandringen op deze maatregel. De Nederlandse regering voert nu al een BSE-test uit op alle Franse runderen, die ouder zijn dan 12 maanden en die in Nederland worden geslacht.
De BSE-crisis is een probleem dat in Europees verband moet worden bestreden. Om die reden ligt het niet voor de hand dat individuele lidstaten een importverbod uitvaardigen voor Franse runderen.

Verder heeft landbouw-woordvoerder Pieter ter Veer een pleidooi herhaald om op korte termijn alle delen van dode dieren te verwijderen uit het veevoer. Een jaar geleden was het grootste deel van de Kamer nog tegen dit D66-voorstel. Nu tekent zich een meerderheid van partijen af, die dit voorstel steunt