FNV Bondgenoten stelt looneis van 4 procent

Datum nieuwsfeit: 23-11-2000
FNV

23 nov. - FNV Bondgenoten volgt concept-arbeidsvoorwaardenbeleid FNV met looneis van 4 procent CAO - (catzfol@wxs.nl)

De Bondsraad van FNV Bondgenoten heeft de looneis voor 2001 vastgesteld op 4 procent. Men wil de inflatie niet aanwakkeren en de koppeling van lonen en uitkeringen niet in gevaar brengen. Toch zal de bond nergens loonruimte laten zitten. In bedrijven of sectoren waar meer ruimte is, zal men aanvullende Cao-voorstellen doen. Zo eist de bedrijfsgroep Metaal & Techniek van de bond, naast de 4 procent loonsverhoging een éénmalige uitkering van 1.000 gulden en verbetering van de karwei- en consignatieregelingen. De sector Schoonmaak eist grotere stappen in de loonschalen en doorberekening van de loonsverhoging in de toeslagen.

Verder wil de bond komend Cao-seizoen de nadruk leggen op de kwaliteit van de arbeid, meer zeggenschap en de combinatie van werk en privé. Bijvoorbeeld door meer individuele keuzes in de vaststelling van Adv-dagen en recht op compensatie van overwerk. Ook scholing en loopbaan zullen belangrijke aandachtspunten voor de onderhandelaars zijn.

Meer nieuws uit het cao-logboek: www.fnv.nl/cao en klik op logboek.