Nederland achter bij gebruik Internet verkiezingscampagnes

Datum nieuwsfeit: 23-11-2000
Amerikaanse verkiezingen leren: Nederland ver achter bij gebruik Internet verkiezingscampagnes

Persbericht Electronic-highway Platform Nederland (EPN)

Den Haag 23 november 2000 - De presidentskandidaten Al Gore en George W. Bush zetten via het internet kiezers aan tot het voeren van eigen campagnes om stemmen te verwerven. Op de democratische en republikeinse partijsites kan worden gelinkt naar tv-spotachtige propagandasites met als doel zwartmaken van de tegenpartij en tegenkandidaat. Zo ver is het in Nederland nog lang niet. De Nederlandse partijen zijn weliswaar op het Internet te vinden, maar interactiviteit is ver te zoeken. Dit zijn de belangrijkste conclusies van het EPN-nieuwsforum dat vandaag in Den Haag is gehouden.

De Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2000 zijn alweer de derde presidentiele verkiezingen waarbij het internet wordt gebruikt om de campagne te ondersteunen. In 1992 was men reeds voorzichtig begonnen, in 2000 gingen de remmen los.

Het meest innovatieve deel van de elektronische campagne zoals die is gevoerd door de kandidaten en partijen is de wijze waarop de reeds overtuigde kiezers, worden geactiveerd om een eigen campagne voor hun kandidaat te voeren. Daartoe wordt een aanzienlijke reeks van faciliteiten geboden, zoals het maken van "je eigen Gore- homepage" (inclusief banners) of het versturen van digitale kettingbrieven naar vrienden en bekenden om hen te overtuigen op dezelfde kandidaat te stemmen. Ook worden kiezers uitgenodigd discussie te voeren via de verschillende discussiefora.

De meest opvallende nieuwe poot aan de verkiezingscampagne, die doet geloven dat de internetcampagne voor een groot deel een afspiegeling is van de werkelijke campagne, is de opkomst van de propagandasites. Deze sites staan los van de sites van de presidentiele kandidaten, en de 'links' ernaar zijn vooral te vinden op de sites van de democratische en republikeinse partijen. Door democraten en republikeinen gesponsorde sites over de belastingplannen van Bush, zijn milieupolitiek in Texas of over de saaiheid van Gore en zijn plannen met de gezondheidszorg zijn overal te vinden.

De Nederlandse politieke partijen zijn ook op internet te vinden. Maar Amerikaanse taferelen zullen we er niet snel aantreffen. Deze 'partijsites' zijn over het algemeen nog maar beperkt interactief en vrij onpersoonlijk. Bovendien zijn ze voornamelijk gericht op (partij)insiders, wat de outsiders, waaronder nog over te halen kiezers, niet ten goede komt. Van de Nederlandse partijen maakt de SP nog het beste gebruik van internet, gevolgd door D66 en GroenLinks. PvdA, CDA en VVD blijven achter, net als de kleine christelijke partijen.

Met de Tweede Kamerverkiezingen van 2002 in het vooruitzicht is er in Nederland nog veel werk aan de winkel. De partijen zouden meer moeten experimenteren met internet, met name als het gaat om het samenstellen van het verkiezingsprogramma en de kieslijsten en het activeren van de kiezer.

Het Electronic- highway Platform Nederland (EPN)

Doel van EPN is de maatschappelijke inbedding van informatie- en communicatietechnologie te bevorderen. In dit platform zijn het bedrijfsleven, de politiek, het maatschappelijk middenveld, de wetenschap en de overheid vertegenwoordigd. Het EPN-netwerk biedt hen de mogelijkheid kennis te vergroten, visies te ontwikkelen en de mogelijkheid tot informele informatie-uitwisseling op nationaal niveau. EPN verricht onderzoek, geeft publicaties uit en organiseert uiteenlopende bijeenkomsten zoals expertmeetings, denktankbijeenkomsten, congressen, seminars en roundtables.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties