Vlaamse VU-Jongeren kiezen voor migrantenstemrecht

Datum nieuwsfeit: 23-11-2000
Volksunie

VU-Jongeren kiezen voor migrantenstemrecht (23/11/00)

MET STEUN VU IS WISSELMEERDERHEID MOGELIJK

De Volksuniejongeren (VUJO) stellen tot hun spijt vast dat de gerechtvaardigde eis voor gemeentelijk vreemdelingenstemrecht op een VLD-muur lijkt te botsen. Als enige partij binnen de huidige federale meerderheid blijft zij dwarsliggen.

Het verlenen van stemrecht aan vreemdelingen zou nochtans een evidentie moeten zijn. Hoe kan je namelijk verrechtvaardigen dat mensen die reeds jaren in ons land wonen, de streektaal beheersen en belastingen betalen, niet mee mogen beslissen over wat er met dat belastinggeld gebeurt? Wie geen stem heeft, wordt niet gehoord.

Ook onze moederpartij, de Volksunie, is deze mening toegedaan. De VU pleit voor migrantenstemrecht op gemeentelijk niveau (congres Leuven 97) wanneer de betrokkenen:

reeds gedurende volle vijf jaar onafgebroken hun woonplaats hebben in het land

onderworpen zijn aan de wetten op de belastinginkomsten voor de gemeenten

de taal van het taalgebied kennen

zich persoonlijk laten registreren als kiezer

Karel De Gucht (VLD) beweert dat de voorstanders van gemeentelijk stemrecht geen meerderheid kunnen halen. De Volksuniejongeren betwisten dit. Met de steun van VU-ID halen de voorstanders zowel in de Kamer (79 zetels op 150) als in de Senaat (39 zetels op 71) een comfortabele meerderheid. VUJO roept dan ook haar moederpartij op de broodnodige stemmen te leveren.

Wisselmeerderheden zijn nooit erg populair geweest, zeker niet bij de verliezende meerderheidspartij. Wij herinneren ons echter talloze voorbeelden uit het verleden waarbij de VLD, toen nog in de oppositie, het onmogelijk maken van wisselmeerderheden met de strengste bewoordingen veroordeelde. VUJO vermoedt dan ook dat de VLD in dit dossier geen bezwaar zal maken.

Auteur:
Volksuniejongeren