Terugblik op Nationale Duurzaam Bouwen Dag 2000

Datum nieuwsfeit: 23-11-2000
Nationaal Dubo Centrum

Nationale Dubo Dag 2000: terugblik

"Duurzaam bouwen is bouwen op comfort, gebruikswaarde, namelijk flexibiliteit en aanpasbaarheid, en schoonheid in de zin van een eigen identiteit", aldus staatssecretaris Remkes tijdens de opening van de Nationale Dubo Dag 2000 op 23 november jongstleden. "Het peloton moet groeien, de penetratiegraad van dubo moet beter. Regelgeving dient het vangnet te zijn voor de achterblijvers". In een interview met Ferry Mingelen, journalist van NOS Den Haag Vandaag, gaf de staatssecretaris toe dat de consument niet uit eigen beweging om dubo zal vragen: "Doet u mij maar leemstuc zal niet snel gevraagd worden. Nee, we moeten toe naar de situatie dat de aannemer of de architect de consument wijst op het feit dat er verschillende keuzemogelijkheden zijn". Geanimeerde gesprekken op de beursvloer, indrukwekkende beelden van wereldsteden op het grote scherm in het Auditorium, verhitte discussie over systemen voor energieopwekking uit asfalt, moment van rust en bijkomen in de Dubo Bioscoop, veel vragen over dubo-instrumentarium en prestatie-eisen, enthousiasmerende verhalen over bewonersparticipatie, hoe zit dat nu precies met allergeenarm wonen?

Donderdag 23 november jongstleden was de vierde Nationale Dubo Dag een feit: de dag van het Grote Ontmoeten, de dag van informatie-uitwisseling, de dag van ervaringsdeskundigen, van nieuwkomers en gevorderden, de dag van de duboprimeurs. Circa 1200 deelnemers, 90 exposanten en 150 sprekers zorgden er voor dat het Amsterdamse RAI Congrescentrum zinderde van dubobedrijvigheid. Kritische noten werden gekraakt, vrolijke noten waren volop aanwezig. Ter compensatie van het voor velen frustrerende feit dat het onmogelijk is het volledige congresaanbod (44 parallelsessies, drie blokken in het Lezingenprogramma) te consumeren ontvingen alle deelnemers een exemplaar van het Dubo Jaarboek 2000.

Programmacommissie
Een programmacommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van SEV, Novem, SBR, CUR, CROW, ISSO, Rijkswaterstaat, VROM en de Kwaliteitsadviesraad van het Nationaal Dubo Centrum, is onder voorzitterschap van het Nationaal Dubo Centrum bijna een jaar geleden begonnen met het opzetten van de hoofdlijnen van het programma. Wat worden de thema's, welke accenten moeten er worden aangebracht, welke vragen zijn actueel, waar liggen de informatiebehoeften van de verschillende doelgroepen? De vele ideeën zijn dankzij de bereidwillige medewerking van zeer veel sprekers, inleiders en voorzitters uitgewerkt in workshops, presentaties, paneldiscussies, lezingenprogramma en een rollenspel.

Uiteenlopende onderwerpen, bouwbreed
Zowel woning- en utiliteitsbouw, als stedebouw en grond-, weg- en waterbouw, bestaande voorraad als nieuwbouw werden in het congresprogramma van verschillende kanten belicht. Van materiaalkeuze tot ontwerpen voor Factor 20, van binnenmilieu tot gezond buiten spelen, van een nieuw denkmodel genaamd waterneutraal tot kennis die geen bonbon is, van EPA tot OEI, van IBA tot DIOC. Samen te vatten is het omvangrijke congresprogramma van de Nationale Dubo Dag niet meer.

Duboprimeurs
Op het Dubo Primeurpodium heeft staatssecretaris Remkes twee duboprimeurs in ontvangst genomen: het nieuwe Nationaal Pakket Woningbouw (nieuwbouw) met het Kostenreferentiemodel, een digitaal instrument waarmee dubo-ambities kunnen worden doorgerekend op investering, exploitatie, onderhoud en energie, en de nieuwe videoproductie over de Braziliaanse duurzame stad Curitiba. De derde primeur ging naar de gemeente Apeldoorn, die de EPL-aanmoedigingsprijs in de wacht sleepte vanwege de ambitieuze plannen om de nieuwbouwwijken Groot-Zonnehoeve en Zuidbroek vrijwel energieneutraal te maken (EPL van 9,9). De vierde primeur betrof een gezamenlijk initiatief van het Nationaal Dubo Centrum en de VOBN (Vereniging van Ondernemingen van Betonmortelfabrikanten Nederland): het concept van de door VOBN en de Betonbank opgezette website www.dubobeton.nl is door het Nationaal Dubo Centrum overgenomen met als doel een databank op te bouwen met duurzame bouwprojecten in alle bouwsectoren.

Dubochatbox
Zowel in het interview met de staatssecretaris als in de daarop volgende dialoog tussen de heren Reijnders (hoogleraar Milieukunde en medewerker van de Stichting Natuur en Milieu) en Bijdendijk (directeur Het Oosten Woningcorporatie en voorzitter van het Platform Dubo en Consument) waren enkele van de centrale vragen: hoe breed moeten we het begrip duurzaam bouwen definiëren, en: hoe moeten we verder? In discussie gaan met een volle zaal met 1200 mensen is moeilijk. Als alternatief werd de mogelijkheid geboden deel te nemen aan deze discussie via de non-virtuele dubochatbox op de beursvloer. Een compilatie van de reacties wordt binnenkort op deze website gepubliceerd.

2001
Op dit moment van terugblikken wordt hard gewerkt aan de evaluatie van de gehele dag. Deze evaluatie vormt tevens de opmaat voor de voorbereiding van een nieuwe Nationale Dubo Dag, die wordt gehouden op donderdag 8 november 2001 in De Doelen te Rotterdam, thuishaven van het Nationaal Dubo Centrum.

Aanmelden?
Aanmelden kan nu nog niet; wel kunt u aangeven dat u te zijner tijd de inschrijvingsbrochure wenst te ontvangen. U bent er dan in elk geval op tijd bij! Stuur een mail met uw adresgegevens.

Exposeren?
Is uw bedrijf, adviesbureau, gemeente of instelling geïnteresseerd in de expositiemogelijkheden op de Nationale Dubo Dag 2001? Laat het ons weten en u ontvangt zo spoedig mogelijk nadere informatie.

30 november 2000