Studiemiddag 'Dat lukt me wel!' nij Anne Frank Stichting

Datum nieuwsfeit: 24-11-2000
Anti Racisme Informatie Centrum

Studiemiddag Dat lukt me wel! -
Voor (zelf)respect en een veilig schoolklimaat"

24 november 2000

Anne Frank Stichting
Westermarkt 10
1000 AS Amsterdam

Vrijdag 24 November 2000 vindt bij de Anne Frank Stichting opnieuw een studiemiddag plaats over Dat lukt me wel!, een intercultureel en Europees onderwijsproject voor jongeren van dertien tot zestien jaar. De Anne Frank Stichting ontwikkelde het project samen met het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum en onderwijskundigen uit Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg.

De studiemiddag is een vervolg op twee eerder gehouden studiedagen. Deze vonden plaats in november 1999 en mei 2000 en werden druk bezocht. Degenen die destijds niet in de gelegenheid waren aan deze studiedagen deel te nemen hebben nu opnieuw de mogelijkheid uitgebreid kennis te maken met dit lespakket.

Het project Dat lukt me wel! leert jongeren op een positieve manier om te gaan met uiteenlopende verschillen tussen mensen, van uiterlijke tot culturele verschillen. Uitdagende opdrachten confronteren leerlingen met zichzelf, met hun leven en hun omgang met anderen. Dat lukt me wel! stimuleert hen uiteindelijk zelf keuzes te bepalen en eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Het lespakket bestaat uit:

* 1 video, waarin acht jongeren uit Duitsland, Nederland, Luxemburg en Oostenrijk vertellen over hun dagelijkse leven, hun dromen, hun problemen en overwinningen.

* 1 set kaarten met 160 suggesties voor activiteiten rond de vier hoofdthema's: idolen en idealen, uiterlijk en uiterlijkheden, vriendschap en liefde en toekomst en vooruitzichten.
* 30 kleurrijke katernen voor de leerlingen.
Dat lukt me wel! leent zich uitstekend voor de invulling van een serie mentorlessen in klas 2, 3 en 4. Maar ook decanen, docenten levensbeschouwing, maatschappijleer of verzorging blijken dit pakket zeer goed te kunnen inpassen in hun lessen.

De studiemiddag vindt plaats bij de Anne Frank Stichting in Amsterdam, van 13.00 tot 17.15 uur. Tijdens de studiemiddag wordt u uitgebreid geïnformeerd over de mogelijkheden van Dat lukt me wel! Docenten die reeds met het pakket werken, vervullen hierin een belangrijke rol. Hun ervaringen zullen centraal staan in de workshops.

Doelgroep: mentoren, decanen, docenten maatschappijleer en levensbeschouwing, klas 2-4

Kosten voor deze studiemiddag bedragen fl. 325,00. Dit bedrag is inclusief het lespakket (fl.180,00).

Aanmelden kan tot 3 november aanstaande. Een aanmeldingsformulier wordt op aanvraag toegestuurd. Voor het aanmeldingsformulier of voor meer informatie over de studiemiddag en het pakket kunt u contact opnemen met Ineke Mok van de afdeling Interculturele Ontwikkeling, tel: 020 - 55 67 100, e-mail: (ico@annefrank.nl)

U kunt ook de website van de Anne Frank Stichting raadplegen: www.annefrank.nl.