Nieuw boek over de KRO-geschiedenis

Hilversum
24 - 30 november

NIEUW BOEK OVER DE KRO-GESCHIEDENIS

Bij gelegenheid van het 75-jarig bestaan is een nieuw boek verschenen over de KRO: 'Een kathedraal van glas', met als ondertitel 'Relaas van broosheid en kracht. De KRO 1970-2000'.

Het boek is een vervolg (hoewel heel anders van opzet) op het boek van prof. Manning uit 1985, 'Zestig jaar KRO'. Zijn boek eindigt ongeveer in 1975. Het nieuwe boek belicht voornamelijk de recentste dertig jaar, met voor de KRO belangrijke ontwikkelingen als de groei tot media-onderneming, de zorg om de identiteit, de bedreigingen van commercie en politiek, de relatie met de achterban, allerlei veranderingsprocessen. Belangrijkste aandachtsgebieden in het boek zijn programma's en programmering, bedrijf en bestuur, identiteit en imago.

Schrijver van het boek is dr. Ad van Kempen. Hij licht toe: "Gekozen is voor een beschrijving van de KRO in de jaren zeventig, tachtig en negentig: de ontwikkelingen op de werkvloer, waar artistieke en programmatische vrijheden in een kantelend tijdperk plaatsmaken voor de vereisten van de markt; waar journalistieke richtlijnen worden opgesteld en vooral op de proef gesteld; de veranderingen op het terrein van de coördinatie tussen de afdelingen, en de organisatie van de topstructuur; de veranderingen in de identiteit, die rond 1970 nog zwaar ter discussie staat, maar vanaf 1975 opnieuw gestalte krijgt."

'Een kathedraal van glas' is niet verkrijgbaar in de boekwinkel, maar is te bestellen door 42,50 gulden over te maken op giro 6945 van KRO, Hilversum, met vermelding van 'jubileumboek KRO'.