ABVAKABO FNV vindt klokkenluidersregeling goede zaak

Datum nieuwsfeit: 24-11-2000
ABVAKABO FNV

Klokkenluidersregeling goede zaak (24 nov)

Vandaag is de regeling voor rijksambtenaren die misstanden aan de kaak willen stellen, de zogenaamde klokkenluiders, in de ministerraad behandeld. ABVAKABO FNV vindt het belangrijk dat klokkenluiders goed beschermd worden en dat zij weten dat het mogelijk is om mistanden te melden. Klokkenluiders mogen op geen enkele wijze nadeel ondervinden van hun actie.

De regeling die nu voor ligt is het resultaat van overleg tussen het ministerie en de bonden. ABVAKABO FNV is altijd al een groot voorstander geweest van een goede klokkenluidersregeling. Uit een onderzoek van de bond in maart 1999 bleek dat één derde van de ambtenaren in de werksituatie tegen het dilemma aanloopt om een misstand, in- of extern aan de orde te stellen. Van de ondervraagde ambtenaren vond 80 procent dat de wettelijke bescherming van de positie van klokkenluiders moet verbeteren.

De bond vindt dat ook andere sectoren en het bedrijfsleven op korte termijn afspraken moeten maken zodat ook daar misstanden op een goede manier aan de orde kunnen worden gesteld.