Vaste Kamercommissie Landbouw de supermarkt in

Datum nieuwsfeit: 24-11-2000

Leidschendam, 24 november 2000

Vaste Kamercommissie Landbouw de supermarkt in

Vandaag bracht de vaste Commissie voor Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en Justitie op uitnodiging van het CBL een werkbezoek aan een distributiecentrum en een supermarkt. Na alle debatten over voedselveiligheid en BSE stelden zij zich vandaag in de supermarkt persoonlijk op de hoogte van de klantenwensen op het gebied van voedselveiligheid en biologisch.

Op werkbezoek waren de leden Ter Veer (D66), Waalkens (PvdA), Geluk (VVD) en Ardenne-Van der Hoeven (CDA). Onderwerpen die tijdens het CBL-werkbezoek aan de orde kwamen waren de eisen die supermarkten stellen aan hun leveranciers van versproducten op het gebied van voedselveiligheid, biologisch en verpakkingen.

Omdat de consument steeds kritischer is en steeds meer eisen stelt op het gebied van gemak, vers, voedselveiligheid en milieu, vertaalt de supermarkt deze eisen naar de producenten. De supermarkt stelt daarom bij de inkoop steeds strengere eisen aan zijn toeleveranciers.

Biologische producten krijgen veel aandacht van de consument en de supermarkt. In de trend naar gezond kopen steeds meer consumenten biologische producten. Om biologisch verder te promoten hebben de supermarkten met elkaar een actieplan vastgesteld. Maatregelen uit dit actieplan zijn prijzenacties met biologisch, winkeldemonstraties, de producten een prominente plaats op het schap geven en met biologisch te adverteren in de folders en consumentenmagazines van de supermarkten.

Deze week riep CBL-voorzitter Van den Doel de merkartikelfabrikanten op om ook met biologische producten te komen. Biologische producten zijn nu vooral huismerken.

Op bijgaande foto ziet u naast de kamerleden CBL-voorzitter Van den Doel (midden met bril) en dhr. Boer, directievoorzitter Albert Heijn en CBL-bestuurslid (derde van links), in een AH-supermarkt in WC Leidsenhage te Leidschendam. (Meer foto s op aanvraag beschikbaar.)

CBL-werkbezoeken succesformule

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarktorganisaties in Nederland, organiseert regelmatig dergelijke werkbezoeken voor kamerleden, ministers en ambtenaren. De Haagse beleidsmakers worden hierdoor in de praktijk geïnformeerd. De meest doeltreffende manier is door ze zelf een bezoek te laten brengen aan distributiecentrum of supermarkt. Tijdens zo'n werkbezoek krijgen de kamerleden, ministers en ambtenaren een beter beeld van wat er zich allemaal afspeelt binnen onze branche. Bovendien is zo'n blik achter de schermen één van de beste manieren om hen de gevolgen van bepaalde wet- en regelgeving voor het supermarktbedrijf te laten zien.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda M.G. Boer, Hoofd PR en Voorlichting van het CBL, tel. 070-3376200. Buiten kantooruren: 06-51 50 27 72.