Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 24-11-2000

Politiebericht Friesland: Fryslân 24-11-2000
Politieberichten van 23/11 tot en met 24/11 (13.00 - 07.00)

Franeker: diefstal uit auto
Woensdag tussen 06.15 en 17.15 uur is vanuit een auto die geparkeerd stond op de carpoolplaats op de A31 bij Franeker ingebroken in een auto. Ontvreemd werden o.a. een cd-speler en een radiocassetterecorder. Aangifte is gedaan door een 31-jarige inwoner van Sint Jacobiparochie.

Surhuisterveen: winkeldiefstal
Donderdag rond 12.00 uur werd een winkeldiefstal gepleegd in een winkel aan de Gedempte Vaart. Een 47-jarige inwoonster van Surhuisterveen ontvreemde diverse vleeswaren, twee weekbladen en wat fruit voor een bedrag van 39,66. Na het passeren van de kassa werd ze aangehouden. Ze werd naar het bureau Buitenpost gebracht, waar ze een dagvaarding kreeg uitgereikt en een geldboete van 240 gulden. De goederen zijn alsnog afgerekend.

Leeuwarden: kluiskraak
Tussen woensdag 19.00 en donderdag 08.00 uur werd een kluiskraak gepleegd in een bedrijf aan de Gardeniersweg. Men kwam via de achterkant het pand binnen. De kluis werd met grof geweld opengebroken. Een onbekend geldbedrag is ontvreemd. Verder zijn diverse laden en kasten opengetrokken. Een 32-jarige vrouw uit Leeuwarden heeft namens het bedrijf aangifte gedaan.

Vrouwenparochie: doorrijden na aanrijding
Woensdag omstreeks 16.00 uur fietsten drie meisje naast elkaar vanuit Sint Annaparochie richting Vrouwenparochie. Toen ze een claxon hoorden ging de buitenste van de drie meisjes, een 13-jarige inwoonster van Vrouwenparochie, aan de kant. Er naderde van achteren een scooter met hoge snelheid. De bestuurder van de scooter passeert het meisje en drukt waarschijnlijk met zijn lichaam het meisje omver, waardoor ze ten val komt. Ook de twee andere fietsters komen ten val. De bestuurder van de scooter is doorgereden. Zijn rijgedrag was een toevallig passerende automobilist, een 59-jarige inwoner van Vrouwenparochie, al opgevallen en deze zette de achtervolging in. De bestuurder van de scooter haalde levensgevaarlijke capriolen uit om te ontkomen en dit lukte ook. Hij verdween in de richting van Stiens. Het betreft een rode scooter, met waarschijnlijk een zwarte bies. De bestuurder droeg een integraalhelm, een grijze slechtweer overall en is circa 20 jaar.

Goutum: aanrijding
Donderdag omstreeks 15.10 uur stond een auto op de Overijsselseweg voor het groene stoplicht. Toen hij wilde optrekken sloeg zijn motor af. Drie autos, bestuurd door een 55-jarige inwoner van Grou, een 50-jarige inwoner van Mantgum en een 75-jarige inwoner van Heerenveen, bleven keurig staan. Een vierde personenauto, bestuurd door een 32-jarige inwoner van Alkmaar, zag te laat dat de wagens bleven stilstaan, remde nog wel maar, maar door zijn aanhanger drukte hij tegen zijn drie voorgangers. De eerste auto heeft waarschijnlijk niets van de aanrijding gemerkt.

Grou: diefstal schoenen
Donderdag tussen 07.00 en 17.00 uur zijn een paar schoenen gestolen uit een fietstas. De fiets stond geparkeerd in de stalling langs de Stationsweg, nabij de minirotonde. Een 15-jarige inwoner van Grou heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: inbraak auto
Tussen woensdag 22.00 en donderdag 08.00 uur is ingebroken in een auto die geparkeerd stond op de Trekker. Ontvreemd werd een autoradiocassetterecorder. Een 25-jarige inwoonster van Heerenveen heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: verkeerstoezicht
Donderdag tussen 17.00 en 18.00 uur is gecontroleerd op het eenrichtingverkeer in de Coornhertstraat. Tien automobilisten zijn bekeurd omdat ze tegen de rijrichting inreden.

Drachten: schoenendief opgepakt
Donderdag omstreeks 19.45 uur, op een druk moment, liep een 38-jarige inwoner van Drachten met een paar schoenen door het detectiepoortje van een winkel aan de Noorderbuurt. Een in zijn vrije tijd daar toevallig aanwezige politieman zette, samen met de bedrijfsleider, een 53-jarige inwoner van Opeinde, de achtervolging in. Na een flinke sprint werd de verdachte aangehouden op de Houtlaan. De bedrijfsleider heeft aangifte gedaan en proces-verbaal is opgemaakt.

Heerenveen: inbraak woning
Donderdagavond is ingebroken in een woning aan het Zetveld. Men is via de voorkant de woning binnengedrongen. Ontvreemd werden een televisie en een video. Verder is de hele woning doorzocht. De technische recherche zal een onderzoek instellen. Aangifte is gedaan door een 29-jarige inwoonster van Heerenveen.

Leeuwarden: rijden onder invloed
Vrijdag omstreeks 00.55 uur zag de politie een onverlichte auto rijden op de Archipelweg. De bestuurder bleek te hebben gedronken. Op het bureau blies de verdachte, een 51-jarige inwoner van Leeuwarden, 405 ug/l, goed voor een rijverbod van 3 uur.

Oosterend: bestelauto door gevel
Vrijdag omstreeks 01.00 uur kreeg de politie van Terschelling een melding dat een bestelauto door de gevel was gereden van een woning aan de Badweg. Het busje was voor de helft de woning binnengereden, waarbij een gat van 2 bij 2 meter ontstond. Binnen was de ravage enorm. Gelukkig lag de bewoonster op bed en zat ze niet televisie te kijken. Tussen Hoorn en Oosterend werd een drietal, daar lopende, jongeren aangehouden voor rijden onder invloed en het verlaten van de plaats van aanrijding. Een 18-jarige inwoner van Hallum gaf toe dat hij had gereden. Er was sprake van joyriding, de verdachte was niet in het bezit van een rijbewijs. Op het bureau blies hij 590 ug/l, goed voor een rijverbod van 6 uur.

Heerenveen: rijden onder invloed
Vrijdag omstreeks 04.50 uur werd een 20-jarige automobilist uit Joure aangehouden op de Koornbeursweg. Hij bleek te hebben gedronken. Op het bureau blies hij 515 ug/l, goed voor een rijverbod van 5 uur.

Leeuwarden: rijden onder invloed
Vrijdag omstreeks 05.10 uur werd een 44-jarige automobilist uit Leeuwarden aangehouden in de Grote Hoogstraat. Hij bleek te hebben gedronken. Op het bureau blies hij 515 ug/l, goed voor een rijverbod van 5 uur.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8271