Mamounata Cissé eerste vrouw in IVVV-top

FNV

Mamounata Cissé eerste vrouw in IVVV-top
mondiaal - (Mascha.Spanjers@fnv.nl)

Op 22 november is Mamounata Cissé benoemd tot tweede assistent van de algemeen secretaris van het IVVV. De Afrikaanse vakbondsvrouw is de eerste vrouw in een dergelijk hoge positie bij het IVVV. Op 22 november is Mamounata Cissé benoemd tot tweede assistent van de algemeen secretaris van het IVVV. De Afrikaanse Cissé is de eerste vrouw die een dergelijke hoge positie bekleedt bij het IVVV. Ze zal samen met Bill Jordan, algemeen secretaris, en zijn eerste assistent Eddy Laurijssen, de top van het IVVV gaan vormen.

Cissé, geboren in Burkina Faso, is al jaren actief in de vakbeweging. In de jaren '70 sloot ze zich aan bij de ONSL, een bij het IVVV aangesloten bond in Burkina Faso. Van 1982 tot 1987 was ze verantwoordelijk voor vrouwenzaken en van 1987 tot 1995 werd ze lid van het federatiebestuur. Daarna werd ze gekozen als algemeen secretaris van de ONSL, tot 1999. Dit is inhoudelijk de hoogste functie bij de ONSL, net als bij het IVVV.

Cissé is ook een goede bekende van de FNV. Zij heeft begin jaren '90, met steun van de FNV, een sociaal centrum opgezet voor vrouwen in de informele economie. Bij het centrum kunnen vrouwen terecht voor allerhande informatie over hun rechten, voor beroepsopleidingen en voor advies. Ook is zij nauw betrokken geweest bij een FNV-project voor heel Franssprekend Afrika. Dit project, gestart in 1995, is gericht op de versterking van de rol van vrouwen in de vakbeweging en loopt nog steeds.

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/mondiaal .