Politieberichten regio Friesland

Datum nieuwsfeit: 24-11-2000

Politiebericht Friesland: Fryslân 24-11-2000
Politieberichten van vrijdag 24 november (07.00 - 13.00 uur)

Stiens: XTC-laboratorium opgerold
Naar aanleiding van binnen gekomen informatie heeft de recherche van de politie Friesland een XTC-laboratorium opgerold. Het laboratorium was gevestigd in een niet meer in bedrijf zijnde boerderij, gelegen in de gemeente Leeuwarderadeel. In de boerderij werden drie mannen, respectievelijk 56, 42 en 27 jaar oud aangehouden. De woonplaats van de verdachten wordt niet bekend gemaakt, daar het onderzoek nog loopt. De boerderij was eigendom van de 56-jarige man. De andere twee verdachten zijn naar alle waarschijnlijkheid zogenaamde laboranten.

In de boerderij werd een doorzoeking (huiszoeking) gedaan. Bij deze huiszoeking werd een zeer grote hoeveelheid chemicaliën aangetroffen, die bestemd was voor de productie van XTC. De benodigde attributen bestemd voor de productie en een behoorlijke hoeveelheid van het eindproduct werd in beslag genomen. Omgerekend hebben de grondstoffen naar productieresultaat een straatwaarde van ongeveer F 3.500.000,- De grondstoffen en de voor de productie bestemde machines zijn in beslag genomen. Aan deze actie werkten 20 medewerkers van de politie Friesland mee. De verdachten zijn inmiddels voorgeleid en zitten nog vast. De verdere voorlichting in deze zal worden gedaan door de persofficier van het Openbaar Ministerie in Leeuwarden.

Terwispel: aanrijding
Donderdag omstreeks 16.45 vond een aanrijding plaats op de Rijksweg A7 ter hoogte van Terwispel. Een 35-jarige automobilist uit Munnikezijl reed op de linkerrijbaan. Hij zag dat een andere automobilist, een 39-jarige automobilist uit Assen, die achter hem reed, hem wilde inhalen. Deze deed dat via de rechterrijbaan. Toen de voertuigen naast elkaar reden is de Assenaar linksachter aangereden en dwars voor de auto van de inwoner van Munnikezijl geschoven. De Assenaar is daarna ongeveer 180 graden gedraaid en met de rechterachterkant van het voertuig tegen de vangrails in de middenberm gebotst. De inwoner van Munnikezijl reed de berm in en verloor daarbij de macht over het stuur. De auto sloeg over de kop en bleef op de linkerzijkant met het dak richting de vangrails liggen. De auto was total loss. Er was geen persoonlijk letsel. Door de aanrijding ontstond een file van circa 8 kilometer. De politie van Drachten komt graag in contact met getuigen, telefoon 0900 8844.

Dronrijp: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 08.00 uur fietste een 13-jarige fietser uit Menaldum over de Hearewei, vanuit de richting Menaldum. Bij de kruising met de oude rijksweg stond al een groepje fietsers te wachten. De jongen minderde vaart, maar stak zonder de te stoppen de kruising over richting Franeker. Bij het oversteken werd hij geschept door een 42-jarige automobilist uit Dronrijp. De jongen uit Menaldum is met rugklachten per ambulance overgebracht naar het MCL-zuid te Leeuwarden.

Twijzel: ongeval door glad wegdek
Vrijdag omstreeks 07.45 reed een surveillancewagen van de politie Friesland op de Wedzebuorren. Voor de auto reed een 44-jarige motorrijder uit Leeuwarden. Deze gleed ineens onderuit. Een aanrijding kon gelukkig worden voorkomen. Het wegdek was glad geworden door waarschijnlijk bietenpulp. Een omwonende verklaarde dat vijf minuten eerder ook al een motorrijder onderuit was gegaan. Het wegdek is door de politie en provincie schoongemaakt. De politie van het district Noordoost komt graag in contact met degene die vanochtend de pulp op het wegdek heeft achtergelaten of met eventuele getuigen, telefoon 0900 8844.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272