Tentoonstelling van werken psychiatrische patiënten Oekraïne

Datum nieuwsfeit: 25-11-2000
Psycho-medisch centrum Parnassia

Den Haag, 16 november 2000

Opening kunsttentoonstelling van psychiatrische patiënten uit Oekraïne

Op 25 november, om 16.00 uur wordt in het bedrijfsrestaurant van Parnassia, psycho-medisch centrum, Fenny ten Boschstraat 24 (op de locatie Monsterseweg 93) in Den Haag, een expositie geopend van werk van psychiatrische patiënten uit Oekraïne. De opening zal worden verricht door de ambassadeur van Oekraïne in Nederland, de heer Anatolii Burkamov.

De tentoonstelling 'Het gele huis' wordt georganiseerd door de Soroptimistclub Scheveningen, de Dokter Luba Stichting en Parnassia, psycho-medisch centrum. De geëxposeerde werken zullen tijdens de duur van de tentoonstelling, tot 25 januari 2001, worden verkocht en de opbrengsten zullen voor de helft via de Dokter Luba Stichting gaan naar een geriatrische vrouwenafdeling in Ovroetsj, Oekraïne en voor de overige helft naar de makers van de kunstwerken.

De kunstwerken bestaan uit schilderijen met unieke invloeden uit Oost Europa: religieus, landschappelijk, gevoelvol en met de eerste nieuwe ontwikkelingen in de abstractie. Tijdens de opening is en videopresentatie te zien over oekraïnse projecten.

Nederland wordt multicultureler. Nu al bestaan veel scholen in de Randstad voor 50% uit allochtonen. In de toekomst zal ook de cliëntenpopulatie van de GGZ-instellingen voor de helft bestaan uit allochtonen. Daar moet de GGZ klaar voor zijn. May vindt dat de zorg intercultureel moet zijn in zorgaanbod, methodiek, organisatie en personeel.

Door de tentoonstelling willen de organisatoren een bijdrage leveren aan de vermaatschappelijking van de geestelijke gezondheidszorg en de zelfstandigheid van mensen die op deze zorg zijn aangewezen, bevorderen.

Parnassia organiseert al jarenlang exposities van haar cliënten op haar locaties in Den Haag.

Parnassia logo

Noot voor de pers Vertegenwoordigers van de pers worden van harte uitgenodigd de opening bij te wonen. Indien u informatie wenst over dit persbericht of in contact wilt komen met de organisatoren, kunt u contact opnemen met: drs. André E.A. van de Voorde (communicatie-adviseur) tel. 070 - 391 67 96 e-mail: (a.van.de.voorde@parnassia.nl)

Parnassia, psycho-medisch centrum