Conferentie voor dramaschrijvers in Maastricht

Nederlandse Taalunie

23 november 2000

Conferentie voor dramaschrijvers

Op 25 november 2000 vindt in het Derlontheater in Maastricht de vijfde `Conferentie van Maastricht' plaats, die wordt georganiseerd door de Stichting Dramaastricht. Het schrijven van drama staat tijdens de conferentie centraal. Het gaat om een tweejaarlijkse ontmoeting van Nederlandse en Vlaamse dramaschrijvers, die met elkaar van gedachten wisselen over hun vak en alles wat met hun vak te maken heeft: professionalisering, kwaliteitsbevordering, contracten, nieuwe technologieën...

Het thema is dit jaar `de zeepfabriek', oftewel de soap als leerschool voor dramaschrijvers. Er wordt niet enkel over dit onderwerp gesproken, er vinden ook vertoningen plaats van fragmenten van lopende soaps uit Nederland en Vlaanderen. Producenten, regisseurs, format-auteurs, story-tellers en schrijvers zullen de conferentie bijwonen.

Deelname aan de `Conferentie van Maastricht' staat open voor Nederlandse en Vlaamse scenaristen, dramaschrijvers, producenten, theatermakers en theaterdirecties. Dit jaar kunnen voor het eerst ook studenten van theaterscholen, universiteiten en andere onderwijsinstellingen deelnemen.

Tijdens de conferentie worden bovendien enkele prijzen uitgereikt: de Visser-Neerlandia-dramaprijs en de twee Edmond Hustinxprijzen. Aan de Visser-Neerlandia-dramaprijs is een bedrag verbonden van 5.450 Euro. Deze prijs wordt eens in de twee jaar toegekend door het Algemeen-Nederlands Verbond.

De Edmond Hustinxprijs (groot 2.725 Euro) bestaat sinds 1966 en wordt tweejaarlijks toegekend door de Stichting Dramaastricht aan zowel een Nederlands als een Vlaams dramaschrijver. De prijs wordt beschikbaar gesteld door de Hustinxstichting.

De Nederlandse Taalunie heeft een subsidie verleend voor de organisatie van deze conferentie.
Klik om naar boven te gaan.