Mislukken Klimaatconferentie beschamend

Datum nieuwsfeit: 25-11-2000
Milieudefensie

Beschamend

Amsterdam/Den Haag, 25 november 2000 - Milieudefensie is zwaar teleurgesteld over het mislukken van de Klimaatconferentie van Den Haag. Het laatste voorstel van voorzitter Jan Pronk, dat in de ogen van Milieudefensie al tekort schoot op essentiële onderdelen, bleek voor de 'umbrella-groep' onder aanvoering van de Verenigde Staten nog te weinig concessies te bevatten.

Milieudefensie-directeur Wijnand Duyvendak noemt de uitkomst van de Haagse onderhandelingen beschamend. "De reeds ingezette klimaatverandering gaat door. Miljoenen mensen van over de hele wereld, met name in de zuidelijke landen, zullen slachtoffer worden van de politieke onwil die in Den Haag aan de dag werd gelegd."

Milieudefensie verwacht van de Nederlandse regering en de Europese Unie dat ze ondanks deze teleurstellende uitkomst hun verantwoordelijkheid nemen. De vermindering van de CO2-uitstoot met 6 procent, zoals overeengekomen in het Kyoto-protocol, moet dan ook gewoon worden uitgevoerd.

Meer informatie:
Persvoorlichting Milieudefensie: Eugène van Haaren, tel: 06-15 55 80 55.

Mieke van Tankeren
Vereniging Milieudefensie