Leyenbroek viert gouden parochiefeest in geschilde kerk

Datum nieuwsfeit: 26-11-2000

LEYENBROEK VIERT GOUDEN PAROCHIEFEEST IN NIEUW GESCHILDE KERK

door Guus Queisen
LEYENBROEK-SITTARD- Zondag 26 november viert de Sittardse Christus-Koning parochie haar 50 jaar jubileum met om 11.00 uur een plechtige Heilige Mis in de geheel opnieuw geverfde kerk aan de Leyenbroekerweg. Na afloop van deze H. Mis, die wordt opgeluisterd door de fanfare St. Jan en het kerkelijk zangkoor St. Cecilia, nodigt het kerkbestuur iedereen uit voor een gezellig samenzijn in de fanfarezaal van St. Jan naast de kerk.

Pater Prevot
Tijdens de Heilige Mis zal een aanzienlijke groep geestelijken voorgaan. Naast uiteraard pastoor Ubachs zijn dat de priesters van het Heilig Hart (SCJ): Mgr. Soudant uit Maastricht, de vorige Leyenbroekse pastoor Groenen en de Provinciaal van de congregatie Mgr. Peels, daarnaast de Sittardse deken Rens. Bovendien heeft een groep Duitse priesters van de SCJ te kennen gegeven ook naar het gouden feest te willen komen. "Geen wonder, bij de SCJ neemt Leyenbroek een heel belangrijke plaats in. Het hele kloostercomplex is door hen gebouwd en hun stichter, pater Andreas Prevot, ligt hier in de Andreaskapel begraven. De SCJ leverde bovendien 45 jaar lang de priesters voor onze parochie", legt kerkbestuurslid Harry Wielders uit. Overigens zal tijdens de H. Mis een door de heer Van Aubel uit Sittard gerestaureerde icoon, worden teruggeplaatst in de Maria Kapel.

Verf
Tot in de kruin zijn de muren van de Christus-Koningkerk de afgelopen weken van een nieuwe verflaag voorzien. "Ons doel was om voor het feest het interieur van een nieuwe lik verf te voorzien. Maar bij een kerkgebouw van deze omvang hangt daar direct een fors prijskaartje aan. Ruim f 125.000,-. Een bedrag dat je als kerkbestuur niet één, twee drie op tafel legt. Maar door sponsoracties en giften van particulieren, bedrijven, gemeente en bisdom hebben we het toch al redelijk bij elkaar gesprokkeld, maar de laatste loodjes wegen het zwaarst. Giften zijn dus nog steeds welkom", onderstreept Harry Wielders. Succesvol was ook de bridgedrive afgelopen zomer. Zelfs zo succesvol dat, op verzoek van de deelnemers en de organisatoren, deze op 19 december in de zaal van de fanfare St. Jan wordt herhaald. Zaterdagavond 6 januari geven de Sittardse harmonie St. Joseph en het Doenraadse zangkoor Crecendo een gezamenlijk concert in de Leyenbroekse kerk.

Noot voor de pers,

Noot voor redacties