Softwareproducenten reageren niet op 'internetboekhouden'

Datum nieuwsfeit: 26-11-2000
Bron: 7x24
Meer uit deze bron

Bestaande softwareproducenten reageren niet op de komst van Amsterdams bedrijf dat 'boekhouden op internet' biedt

Geen van de bekende leveranciers van boekhoudpakketten heeft tot nu toe echt gereageerd op de komst deze week van het Amsterdamse bedrijf BoekBank. De eerste Application Service Provider in Nederland die bedrijven de mogelijkheid biedt hun boekhouding op internet te voeren.

De softwareproducenten die zich met een boekhoudpakket op het Nederlandse Midden- en Kleinbedrijf richten, hebben in veel gevallen op dit moment zelfs geen plannen zich terug te trekken uit de wereld van het 'dozen schuiven': bedrijven die software zoeken voor hun boekhouding dienen te investeren in een doos software, om deze vervolgens mee naar huis te nemen en zelf te moeten installeren. Dat bevreemdt, omdat men aan kan zien komen dat die werkwijze zijn langste tijd heeft gehad.

Het voordeel van werken op internet is evident. Dat begint al bij de selectie van software. Bij het werken op internet kan men de software gratis proberen. Bij de conventionele dozenschuivers mag dat niet. Andere voordelen zijn dat men vanaf elke plek waar een computer met internetverbinding staat z'n boekhouding online heeft, 24 uur per dag en 7 dagen per week, dat men zelf geen backups van de bestanden hoeft te maken, dat men altijd vanzelf over de nieuwste versie van de software beschikt en dat men via een Application Service Provider meestal een (laag) vast all-in bedrag per maand betaalt. Ten slotte kan, als de boekhouding op internet staat, de accountant op een simpele manier toegang worden gegeven om via internet verder te werken met de door het bedrijf vastgelegde gegevens.

Van de bestaande leveranciers als Exact, King, Davilex, Unit4, AccountView en Grote Beer is alleen Exact bezig met internet. Onder de naam Sumatra komt een A.S.P.-er op de markt, die echter uitgaat van het bestaande pakket en daar een soort internet-schil omheen maakt, waardoor het nodig blijft om het Exact-pakket aan te schaffen. En het nieuwe bedrijf Bookmate tenslotte levert wel een softwarepakket via internet, maar dat is bestemd voor de accountant.

De bestaande leveranciers van administratieve software zullen iets moeten gaan doen.

Noot redactie:

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot

Hans van Heertum
Deccaweg 38