De Waal en Vermeend nemen aftrap Wachtkamerenquete

Datum nieuwsfeit: 27-11-2000
De Waal en Vermeend nemen aftrap Wachtkamerenquete

FNV-voorzitter De Waal en minister Vermeend van sociale zaken beginnen maandag 27 november hun werkdag bij het GAK in Den Haag. Na een vorkje te hebben meegeprikt aan de speciaal ingerichte ontbijttafel in de wachtkamer, nemen De Waal en Vermeend de eerste enquêtes af in het kader van de Grote FNV Wachtkamerenquête.
FNV-vakcentrale en bonden organiseren dit jaar voor de derde keer een grote wachtkamerenquête. Tot en met 1 december bezoeken enquêteurs van de FNV door het hele land arbeidsbureau's, sociale diensten en andere instellingen op het gebied van werk en inkomen. Ook wordt klanten van CWI's naar hun mening gevraagd. In deze centra voor werk en inkomen zijn arbeidsbemiddeling en sociale dienst samengevoegd tot één loket. De FNV wil graag van uitkeringsgerechtigden en werkzoekenden weten wat zij van de kwaliteit van de dienstverlening vinden. Hoe zit het met de wachtlijsten voor de WAO-keuring? Hoe verloopt de bemiddeling naar een betaalde baan? Dergelijke vragen zijn volgens FNV-bestuurder Agnes Jongerius nu extra actueel: ''De mening van de klant moet gehoord worden. Er is nog steeds geen wettelijk geregelde klantenparticipatie terwijl er wel een ingrijpende herziening van het sociale zekerheidsstelsel wordt voorbereid.''
De enquêtes vinden plaats in onder meer Amsterdam, Alkmaar, Enschede, Apeldoorn, Zwolle, Assen, Groningen, Den Haag, Roermond, Sittard, Leeuwarden, Utrecht, Hengelo, Rotterdam, Goes, Breda en Eindhoven. Het eindrapport van de Grote FNV Wachtkamerenquête verschijnt eind januari.

Meer informatie:
FNV Voorlichting, Richard Gielen: 020 5816 556/ 06 53 412533

N.B.

- Het GAK in Den Haag ligt aan het Leeghwaterplein 1 en is geopend vanaf 08.30 uur.

- Een landelijk overzicht van instanties waar geënquêteerd wordt, is verkrijgbaar bij het secretariaat van FNV Voorlichting: 020 5816 573