Pleidooi voor invoering logistieke toets

Datum nieuwsfeit: 27-11-2000
Transport en Logistiek Nederland

Zoetermeer, maandag 27 november 2000

Voorzitter Noordzij pleit in Jaarrede voor invoering logistieke toets

Ir. Karel Noordzij, Algemeen Voorzitter van Transport en Logistiek Nederland, heeft zaterdag 25 november gepleit voor de invoering van een zogenaamde logistieke toets. Met deze toets wil Noordzij bereiken dat ieder bedrijf of bedrijventerrein "op de juiste plaats komt, met de juiste infrastructuur daarbij". Hij hield zijn pleidooi op het Jaarcongres in de RAI in Amsterdam. Op het congres waren 1200 mensen aanwezig.

"Met een dergelijke toets kunnen nieuwbouwplannen voor bijvoorbeeld bedrijventerreinen vooraf worden beoordeeld. Is het bedrijventerrein wel goed ontsloten? Ligt het niet te dicht bij een woonwijk? Liggen er niet onnodige drempels bij het bedrijventerrein? Maar ook bij een bestaande situatie kan een logistieke toets worden ingezet om te beoordelen of de zaak er goed bij ligt", aldus Noordzij. "Gelukkig wordt ons voorstel breed gesteund. Nu komt het aan op de uitvoering. Deze toets zou in de wet moeten worden vastgelegd".

Noordzij deed verder een oproep aan de gemeente Amsterdam om bij de bouw van de Noord-Zuid lijn en de Y-tram meer rekening te houden met de belangen van het vrachtverkeer. Noordzij: "Op zich gaat het hier om goede verbindingen, maar ik vrees met grote vreze dat de bevoorrading van de stad tijdens we werkzaamheden in het gedrang komt. Straks kan er door al die werkzaamheden geen vrachtauto meer door. Daarom roep ik de gemeente op om tijdens de bouwactiviteiten de venstertijden tijdelijk af te schaffen dan wel te verruimen."

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot de afdeling Public Relations en Voorlichting, Clarisse Buma.