Viatel sluit leasefaciliteit van eur 170.6 miljoen af

Datum nieuwsfeit: 27-11-2000

VIATEL SLUIT LEASEFACILITEIT VAN EUR170.6 MILJOEN AF

Hoofddorp, 27 november 2000 - Viatel, Inc. (NASDAQ: VYTL) heeft bekendgemaakt dat het een capital leasefaciliteit met Nortel Networks heeft afgesloten voor een bedrag van maximaal EUR170.6 miljoen. Deze faciliteit is gebonden aan bepaalde voorwaarden en uitsluitend beschikbaar voor de aankoop van apparatuur van Nortel Networks. Viatel heeft voor meer dan EUR75 miljoen aan orders uitstaan voor Nortel Networks Optical Internet- en lokale Internetoplossingen.

Viatel zal het kapitaal hoofdzakelijk gebruiken voor investeringen in de uitbreiding van het netwerk en vergroting van de geavanceerde diensten die Viatel aanbiedt. Deze keuze is gebaseerd op het succes dat met dergelijke investeringen reeds is geboekt. In dit kader heeft Viatel een bestelling geplaatst voor Nortel Networks' OPTera portfolio, waarmee het in staat zal zijn golflengten van 2.5 Gbps aan te bieden via zijn transatlantische en pan-Europese netwerken. Ook heeft Viatel lokale Internetoplossingen van Nortel Networks besteld teneinde de stedelijke netwerken te ontlasten, en Nortel Networks' servers met als doel over geheel Europa toegang tot het Internet te kunnen aanbieden.

"Het doet ons groot plezier verder te kunnen bouwen aan onze toch al zeer sterke relatie met Nortel Networks." Aldus verkondigde Michael J. Mahoney, bestuursvoorzitter en CEO van Viatel. "Wij hebben Nortel altijd als de beste in zijn klasse beschouwd en door deze uitbreiding van onze samenwerking zullen wij in staat blijven onze klanten de meest kritische data en Internetoplossingen aan te bieden."

Viatel, Inc. is de aanbieder van All Distance, All Services(tm) telecommunicatiediensten die zowel lokale als interlokale en internationale telefoondiensten levert aan eindgebruikers, voor zowel spraak- als dataverkeer en bandbreedte en Internet-georiënteerde oplossingen. Tot haar klanten behoren bedrijven, ISP's, ASP's en andere
telecommunicatiemaatschappijen in West-Europa en Noord-Amerika. Bovendien is Viatel zowel eigenaar als beheerder en aannemer-bouwer van een van de meest geavanceerde globale netwerken waaronder een multi-conduit, grensoverschrijdend glasvezelnetwerk dat binnenkort 59 van de belangrijkste steden in West-Europa met elkaar zal verbinden. Van de geplande routering van 10.400 kilometers zijn reeds meer dan 8.700 kilometer voltooid. In Londen, Amsterdam, Parijs, Berlijn, Frankfurt, Düsseldorf en New York worden stedelijke netwerken gebouwd. Daarnaast heeft Viatel een aanzienlijke transatlantische capaciteit, zoals het vezelpaar op de Yellow Submarine-kabel waarvan het eigenaar en beheerder zal zijn.

Viatel in Nederland: Het verkoopkantoor is sinds 1995 gevestigd in Hoofddorp, van waaruit breedband spraak-, data- en Internet diensten tegen concurrerende prijzen aan de grootzakelijke markt wordt aangeboden.

Voor meer informatie over Viatel en de producten en diensten die zij aanbiedt, wordt u uitgenodigd onze website te bezoeken, op www.viatel.com

###

Enkele mededelingen in dit bericht berusten op toekomstverwachtingen die risico's en onzekerheid met zich meebrengen, welke regelmatig worden beschreven in de registratiemededelingen en rapporten van Viatel die zijn opgenomen bij de Securities and Exchange Commission, zoals die, welke staan vermeld in het jaarverslag 1999 van Viatel op formulier 10-K. Viatel is niet verplicht dergelijke voorspellende beweringen bij te stellen.

Noot aan de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Viatel Global Communications BV
Simone Kenter