SP-rapport luidt alarmbel over woningnood in Groningen

Datum nieuwsfeit: 27-11-2000
SP afdeling Groningen

( 27 november 2000)

SP-rapport luidt alarmbel over `nodeloze' woningnood in Groningen

De woningnood in Groningen is het afgelopen jaar razendsnel toegenomen. Dat concludeert de SP in het rapport `Ik kan het woord wijkvernieuwingsurgent niet meer horen', dat op 27 november gepubliceerd is.

In het rapport becijferen we onder andere dat de wachttijd voor een woning via het Woonmagazine binnen een jaar is toegenomen met 21 maanden. Ook het aantal reacties per vrijkomende woning nam sterk toe: van gemiddeld 30 in 1999 tot ruim 80 in de afgelopen maanden.

Naast cijfers bevat het rapport ook een samenvatting van de verhalen die we begin november te horen kregen in de klachtenweek voor woningzoekenden die we toen hield. Fractievoorzitter Peter Verschuren: `Er zitten heel aangrijpende verhalen tussen. Van een hoogzwangere vrouw bijvoorbeeld die geen kant uit kan, of van een moeder met drie kinderen die na de scheiding noodgedwongen illegaal op een camping bivakkeert.'

Woningnood in Groningen overbodig. Verschuren: `Het tekort aan woonruimte komt alleen door de massale sloop waartoe de corporaties en de gemeenten in '98 besloten hebben.' Om het probleem op te lossen moeten de sloopplannen dan ook onmiddellijk in de ijskast gezet worden, luidt een conclusie in het rapport. Dat moet ook gelden voor de plannen om volgend jaar 128 woningen in Paddepoel-Zuid te slopen, een voorstel waarover de raadscommissie Volkshuisvesting op 29 november vergadert.

We eisen verder dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de woningbehoefte in Groningen, en dat de uitkomsten daarvan gebruikt worden voor een nieuwe discussie over de noodzaak van sloop. Verschuren: `Het college van B en W en de corporaties willen het tempo van de sloop de komende jaren opvoeren, omdat men achterloopt op de planning uit `98. De achterhaalde cijfers van toen worden blijkbaar belangrijker gevonden dan de problemen van nu. Ik snap dat echt niet.'