Politiebericht Limburg-Zuid: Maastricht

Datum nieuwsfeit: 27-11-2000

Politiebericht Limburg-Zuid: Mastricht 27-11-2000 Persberichten district Maastricht
Maandag 27november 2000

District Maastricht

Maastricht, woninginbraken:
Op zondag 26 november 2000 heeft tussen 09.00 en 15.00 uur een inbraak plaatsgevonden in een woning aan de Wijsdomsruwe te Maastricht. De bewoner verliet die morgen omstreeks 09.00 uur zijn woning en keerde daar rond 15.00 uur weer bij terug. Hij bemerkte dat er tijdens zijn afwezigheid was ingebroken. Hij trof een achterdeur aan die geforceerd bleek te zijn. Uit de woning werden de televisie en een videorecorder ontvreemd. Hij heeft van de inbraak aangifte gedaan.

Eveneens op zondag 26 november werd ingebroken in een studentenwoning aan de Burgemester Cortenstraat te Maastricht. Vermoedelijk met een valse sleutel werd hier de toegang tot de kamer verschaft. Na het doorzoeken van de kamer werd uit een kistje enkele honderden guldens ontvreemd. De benadeelde heeft bij de politie aangifte gedaan.

Ook op zondag 26 november 2000 werd ingebroken in een woning aan de Cruijshaag te Maastricht. Tijdens de afwezigheid van de bewoners werd hier ingebroken tussen 11.30 en 21.00 uur. De toegang tot de woning werd verschaft na het forceren van een achterdeur. De gehele woning werd door de inbreker doorzocht en ontvreemd werden een kleurentelevisie en een videorecorder.

Maastricht, tumult na veroorzaken aanrijding:
Maandagmorgen 27 november 2000 is op de Brusselsestraat te Maastricht heel wat tumult ontstaan na een aanrijding veroorzaakt door een 45 jarige vrouw die onder invloed van alcohol verkeerde. De 45 jarige Maastrichtse veroorzaakte rond 01.00 uur op de Brusselsestraat te Maastricht een aanrijding waarbij zij bij het parkeren van haar auto tegen een andere geparkeerde auto aanreed. Hierdoor ontstond lichte schade. De benadeelde partij die de klap had gehoord bemerkt had dat de vrouw achter het stuur onder invloed van alcohol verkeerde trok daarop de sleutel uit het contact. De vrouw liep daarop een café aan de Brusselsestraat binnen en kwam terug met hulp. Er ontstond heel wat trek- en duwwerk waarbij discriminerende uitlatingen werden geslaakt richting benadeelde partij. Ook werden er enkele klappen uitgedeeld. De dronken vrouw fungeerde als aanjager van het tumult. De vechtenden werden door de politie gescheiden en de dronken vrouw werd aangehouden. Met veel moeite werd zij naar het politiebureau overgebracht waar zij zich bleef misdragen. Ook weigerde zij alle medewerking aan een ademanalyse. Daarop is zij ingesloten ter ontnuchtering. Tegen haar wordt een uitgebreid proces-verbaal opgemaakt. Haar rijbewijs wordt ingevorderd. De benadeelde partij, een 32 jarige inwoner van Maastricht heeft bij de politie aangifte gedaan van mishandeling.

Maastricht, campagne veilig op de fiets:
Vanmorgen heeft in het district Maastricht de eerste verkeerscontrole plaatsgevonden in het kader van de Campagne Veilig op de Fiets. Tussen 07.00 en 08.30 uur vond deze controle plaats op de Maastrichter Brugstraat in Maastricht. Er werden in dit tijdsbestek 64 bestuurders van fietsen en (brom)-snorfietsen staande gehouden die daarop uitgebreid werden gecontroleerd. 20 bestuurders kregen van de politie een toonbriefje uitgereikt wegens een gepleegde overtreding. Het merendeel betrof gebreken aan de verlichting of reflectie. De 20 bestuurders hebben van de politie de mogelijkheid gekregen de gebreken binnen een week te repareren en deze reparatie ook aan de politie te laten zien. Is daadwerkelijk het gebrek verholpen dan wordt het toonbriefje vernietigd en blijft het daarbij. Komt de bestuurder niet binnen een week het herstelde voertuig aan het politiebureau laten zien dan volgt automatisch een proces-verbaal. De actie loopt tot 27 januari 2001 en zal vrijwel dagelijks ergens in Maastricht worden gehouden.