FNV ledenvergadering Wagenborg - Kazakhstan

FNV

Ledenvergadering Wagenborg - Kazakhstan
FWZ - (fwz.nl@wxs.nl)

Op 27 november is er een ledenvergadering bij de FWZ in Rotterdam. Wagenborg wil geen CAO afsluiten voor de Kazakhstan schepen. We moeten bespreken wat ons nu te doen staat. Circulaire C84

Aan de leden werkzaam op de Kazakhstan schepen

Rotterdam, 8 november 2000 C84-HH/ML

LEDENVERGADERING

Beste collega`s,

Bij deze nodigen wij u uit voor een ledenvergadering op:

maandag, 27 november 2000 om 14.00 uur
in ons kantoor aan de Heemraadssingel 323 te Rotterdam

Onderwerp van gesprek is de weigerachtige houding van Wagenborg om tot een CAO te komen voor de Kazakhstan schepen. Ter herinnering de volgende toelichting.

Vorig jaar, 23 november, vond een gesprek plaats met de directie van Wagenborg. Dit gesprek staat bekend als het Ekensteyn overleg. Aanwezig waren van de zijde van Wagenborg de heren R. Wagenborg, E. Vuursteen, A. Veldman, A. Engelsman en G. Dokter en van de zijde van de FWZ de voorzitter van de FWZ, de heer E. Sarton en ondergetekende.

Tijdens dat gesprek is onder meer gesproken over het openen van besprekingen over de loon- en arbeidsvoorwaarden aan boord van schepen die buiten de werkingssfeer van de CAO vallen. De gesprekken over de schepen > 9000 GT hebben inmiddels geresulteerd in een overeenkomst tussen de FWZ en Wagenborg. Met de besprekingen over de Bore schepen is een aanvang gemaakt.

Pogingen om besprekingen op te starten over de Kazakhstan schepen stuiten op zwaar verzet van de directeur van Wagenborg Kazakhstan BV, de heer A. Veldman. Reden; hij heeft geen behoefte om voor een dergelijke kleine groep mensen tot een CAO te komen. Hij verwijst hierbij naar het Ekensteyn overleg waar hij een zelfde geluid liet horen. Dat hij tijdens het Ekensteyn overleg, als enige, niet echt warm liep voor een CAO moet worden erkend. Echter de indruk werd tevens gevestigd dat die afwijzing niet voluit werd gedragen door de andere gesprekspartners.

Althans er was bij hen sprake van enige terughoudendheid en nuancering. Daar beleid in een organisatie vaak in samenspraak tot stand komt hadden we de verwachting dat intern overleg bij Wagenborg op dit punt nog zou kunnen leiden tot een iets mildere opvatting van de heer A. Veldman. Helaas mocht dat niet zo zijn.

Op 27 november overleggen wij gaarne met u over "hoe nu verder", De dan varende leden worden uitdrukkelijk uitgenodigd hun opvatting schriftelijk kenbaar te maken, zodat ook met hun opvatting rekening kan worden gehouden.

Let u erop dat de Heemraadssingel behoort tot parkeerbeheer Rotterdam, zodat u voor parkeren voor de deur van het FWZ-kantoor moet betalen. Het FWZ-kantoor is gelegen schuin tegenover metrostation Coolhaven, zodat het openbaar vervoer een prima alternatief is.

Met vriendelijke groet,

FEDERATIE VAN WERKNEMERS