Bloemenveilingen keuren op productinformatie Rhododendrons

Vereniging Bloemenveilingen in Nederland

27 - 11 - 2000

Gerichte keuracties bij Rhododendron

In de periode week 49 en 50 van 2000 en week 2 en 3 van 2001 zal op de bloemenveilingen Aalsmeer, Holland, Flora, Oost Nederland (VON) en Zuid-Oost Nederland (ZON) intensief worden gekeurd op de naleving van diametersortering bij Rhododendron (Simisii en Japonica groep). Met de gerichte keuracties willen de bij de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN) aangesloten bloemenveilingen een bijdrage leveren aan de betrouwbaarheid van productinformatie. De veilingen hebben hun aanvoerders uitgebreid geïnformeerd over de komende keuractie. Met deze gerichte keuractie willen de veilingen samen met hun aanvoerders het belang van de naleving van de richtlijnen onderstrepen.

Volgens de richtlijnen van de VBN-productspecificatie Rhododendron (Simisii en Japonica Groep) dient de Rhododendron (uitgezonderd de stam- en piramidevormen) uniform te worden gesorteerd op plantdiameter en dient de diameter te worden vermeld in de sorteringcode. De diameter van de plant wordt bepaald door meting aan een vrijstaande plant, zonder hoes, over de smalste zijde van de plant. De diameter van de kleinste plant in de partij is bepalend voor de aan te geven diameter. Partijen waarvan tijdens de controle wordt vastgesteld dat deze niet voldoen aan de eisen, zullen worden voorzien een keurcode. Deze partijen zullen worden verhandeld als A2-product.

Uit onderzoek van het VBN/VGB-kwaliteitsbeleid is gebleken dat de naleving van de productspecificaties, zoals sortering, verpakking en belading, regelmatig te wensen over laat. Het VBN/VGB-kwaliteitsbeleid streeft naar een hoge betrouwbaarheid van de productinformatie. Om het tij te keren hebben de VBN-veilingen besloten door gerichte keuracties een extra impuls te geven aan de naleving van de gemaakte afspraken door alle partijen.