Internet geen bedreiging voor communicatiedragers op papier

Datum nieuwsfeit: 28-11-2000

PAPYRUS BV

Internet geen bedreiging voor communicatiedragers op papier

Directeur Hans Broekman van Papyrus bv:
'Internet blijkt geen enkele bedreiging
voor communicatiedragers op papier'

Nederlands bedrijfsleven produceert méér brochures en jaarverslagen dan ooit

Amsterdam, 28 november 2000 - Het Nederlandse bedrijfsleven produceert méér gedrukte brochures en jaarverslagen dan ooit tevoren. In tegenstelling tot de verwachting van enkele jaren geleden gaan de bedragen die bedrijven en organisaties investeren in websites en Internet niet ten koste van de budgetten voor de 'oude' communicatie op papier. Directeur Hans Broekman van papierleverancier Papyrus bv: 'Onderzoek naar de meest recente cijfers toont aan dat we vergeleken met 5 jaar geleden over een verdubbeling van het zakelijke papiergebruik voor deze specifieke doeleinden. Internet is dus geen bedreiging gebleken voor onze branche.' Papyrus bv te Culemborg is één van de belangrijkste leveranciers in ons land van de hoge kwaliteit papier die veelal wordt gebruikt voor jaarverslagen en brochures.

Broekman maakte de cijfers bekend bij de uitreiking van de jaarlijkse Papyrus Erkenning voor het Beste Jaarverslag en de Beste Bedrijfsbrochure. Daarover verschijnt een apart persbericht

Verantwoordingsplicht sterk toegenomen

De belangrijkste reden voor de stijging van het aantal jaarverslagen en brochures is volgens Broekman het feit dat bedrijven en organisaties zich tegenover steeds meer belangengroepen moeten en willen verantwoorden. Daarbij neemt het aantal startende bedrijven toe
- en ook deze nieuwkomers gebruiken papier voor hun verslaglegging.
Hans Broekman: 'Er zijn de laatste jaren buiten de aandeelhouders steeds méér stakeholders bijgekomen die verantwoording eisen van de onderneming. Met enkel en alleen een financieel jaarverslag redden veel bedrijven het al lang niet meer! Ook over het milieu, het sociale beleid en over zaken als integriteit leggen veel bedrijven in een apart jaarverslag verantwoording af. Natuurlijk wordt daarbij ook het Internet steeds vaker ingeschakeld, maar de genoemde doelgroepen willen in elk geval daarnaast een verslag in gedrukte vorm. Ook nieuwe bedrijven willen een jaarverslag in druk. Voor brochures geldt hetzelfde: een Website alléén is voor een organisatie als communicatiedrager onvoldoende. Mensen willen nu eenmaal een brochure in hun handen kunnen houden. Althans, dat blijkt uit de cijfers.'

Noot voor redacties