Kamerleden Dijksma en Spoelman op bezoek in Hengelo

24 november 2000 PvdA

PvdA bezoekt
DEMAG DELAVAL

Vrijdag 24 december brachten de Tweede-Kamerleden Sharon Dijksma en Laurette Spoelman een werkbezoek aan de Overijsselse gemeente Hengelo. Ook van de partij waren de voorzitter van de Statenfractie, Jan ter Schegget, de wethouders Hans Kok en Marja de Waal en de gemeenteraadsleden Wim Noltes en Gezinus Knegt.

In een gesprek met CDA-wethouder Theo Huitink weet Laurette Spoelman hem van twee dwalingen te bekeren. De WVG (Wet Voorzieningen Gehandicapten) moet niet worden afgeschaft, maar juist verbeterd. De plannen van minister Vermeend voor deelname aan sociale activeringsplannen zijn geen verplichting voor bijstandsgerechtigden om vrijwilligerswerk te verrichten. Deelname is bedoeld om te voorkomen dat mensen in een maatschappelijk isolement geraken. Zij moeten een terugkeer op de arbeidsmarkt in zicht blijven houden.

Vervolgens bezochten de Kamerleden het Sociale Werkvoorziening Bedrijf Midden Twente. Tijdens de rondleiding door het bedrijf zien zij tot welke prestaties de werknemers in staat zijn. De dagopvang sluit naadloos aan op het werk. Dit draagt ertoe bij dat de werknemers zich bij SWB thuis voelen.

In het Arke-stadion in Enschede kwamen de werknemers van het Hengelose bedrijf Demag Delaval Turbomachinery bijeen. Op dit bedrijf is onrust ontstaan. De toekomstige eigenaar Siemens denkt aan sluiting van het bedrijf. Dit terwijl het bedrijf winstgevend draait en beschikt over een goed gevulde orderportefeuille. Sharon Dijksma en Laurette Spoelman voerden gesprekken met vertegenwoordigers van de ondernemingsraad, de directie en met de werknemers. Zij kondigden aan dat de PvdA bij de behandeling van de EZ-begroting in het kader van het maatschappelijk ondernemen aandacht zal schenken aan bedrijfsovernames en het behoud van winstgevende bedrijven.

Voorafgaand aan de openbare ledenbijeenkomst aten de delegatieleden in restaurant Het Tuindorp. In deze eetgelegenheid lopen moeilijk opvoedbare kinderen een praktijkstage. Het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) verzorgt de theoretische lessen.

Sharon Dijksma en Laurette Spoelman in gesprek met een werknemer van Demag Delaval.