FNV Bondgenoten gaat bezuinigen

Datum nieuwsfeit: 28-11-2000

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten gaat bezuinigen

De vakbond FNV Bondgenoten gaat in 2001 ruim 20 miljoen gulden bezuinigen. Dat is nodig om tot een acceptabele begroting te komen. Tegenvallers nopen de bond tot financiële ingrepen. Zo blijft de ledenontwikkeling achter; er is sprake van ledenverlies in plaats van
1,5% winst. De vermindering van personeel, in het kader van de reorganisatie die in 1999 is ingezet, ligt onvoldoende op koers. Ook wordt de bond geconfronteerd met hogere huisvestingskosten dan verwacht. Daarnaast is de individuele belangenbehartiging, verricht door FNV Ledenservice, zeer fors duurder dan begroot. Deze tegenvallers kosten in 2000 naar verwachting zo'n 28 miljoen extra.

Het hoofdbestuur van FNV Bondgenoten wil maatregelen nemen om tot een gezonde bondshuishouding te komen. Dat wil zeggen dat inkomsten en uitgaven (exclusief vermogen en beleggingsopbrengst) in balans zijn. Het bestuur wil de inkomsten verhogen door onder meer een zware inzet op ledengroei. Gestegen inkomsten zullen de tegenvallers echter niet compenseren. Daarom pleegt het bestuur ook financiële ingrepen in de vereniging en de werkorganisatie van de bond.
De in 1999 ingezette reorganisatie zal in 2001 worden versneld. De beoogde afslanking van het personeelsapparaat zal niet in 2004, maar in 2001 gerealiseerd moeten zijn. Het gaat hierbij nog om een inkrimping van 200 fte op een bestand van 900 fte. Voor een groot deel wordt dit door natuurlijk verloop gerealiseerd. De bond zet alles op alles om gedwongen ontslagen te voorkomen, maar kan geen garanties geven.
De dienstverlening voor de leden blijft intact. De bezuinigingen vinden vooral plaats in de ondersteunende diensten.

Meer informatie:
Jos van Dijk, voorlichter, 030-2738377/06-22518743