LISV over WAO-instroom en bedrijfsgrootte

LISV

LISV: WAO-instroom en bedrijfsgrootte

WAO-instroom en bedrijfsgrootte

Het Lisv heeft een statistisch onderzoek gedaan naar WAO-instroom en bedrijfsgrootte. Nagegaan is of de grootte van een bedrijf van invloed is op de kans dat een werknemer een WAO-uitkering krijgt. Leeftijd blijkt de grootste invloed op de WAO-instroom te hebben, naast geslacht, bedrijfstak en hoogte van het dagloon, als laatste volgt de omvang van het bedrijf. Binnen deze rangorde blijkt dat werknemers van grote bedrijven in het algemeen een grotere kans hebben om in de WAO te komen dan werknemers van kleine bedrijven. De kans om in de WAO in te stromen is bij bedrijven met meer dan 500 werknemers 35% hoger dan bij bedrijven met minder dan tien werknemers.

De opbouw van het personeelsbestand verschilt per bedrijfsomvang. Leeftijd, geslacht en de hoogte van het dagloon zijn bij kleine bedrijven anders dan bij grote bedrijven. Vooral bij bedrijven met meer dan 100 werknemers zijn vrouwen en ouderen oververtegenwoordigd in het personeelsbestand, dit verhoogt de kans op instroom in de WAO.

Uit het onderzoek blijkt dat bij vrouwen de kans om in de WAO in te stromen toeneemt naarmate het bedrijf groter is, terwijl dit bij mannen juist afneemt.
De grootste WAO-instroomkans hebben vrouwen in de leeftijd van 50-55 jaar. Bij bedrijven met één tot tien werknemers is deze instroomkans
1,6%; bij bedrijven met meer dan 500 werknemers neemt deze kans toe tot 3,0%. Van de oudere werknemers (50-55 jaar) in kleine bedrijven blijken de mannen juist een grotere instroomkans (1,8%) te hebben dan de vrouwen (1,%).

De gemiddelde leeftijd van werknemers bij grote bedrijven is hoger dan die bij kleinere bedrijven. Vooral werknemers van 35 t/m 50 jaar zijn bij grote bedrijven oververtegenwoordigd. Ook neemt met het groter worden van het bedrijf het aantal vrouwen in het personeelsbestand toe.

Gecorrigeerd voor leeftijd, geslacht, dagloon en bedrijfsgrootte hebben werknemers in de bedrijfstakken niet-commerciële dienstverlening, bouw en uitleenbedrijven een zeer hoge WAO-instroomkans. Met dezelfde correctie hebben werknemers bij de overheid de kleinste instroomkans. De hoge instroomkans in de gezondheidszorg blijkt vooral toe te schrijven aan de hogere gemiddelde leeftijd van de werknemers en aan het relatief grote aantal vrouwen dat in deze sector werkt.

Noot voor redacties