Kamer frustreert aanpak wachtlijsten AWBZ

Datum nieuwsfeit: 28-11-2000

ZN: Kamer frustreert aanpak wachtlijsten AWBZ

Zeist, 28 november 2000

Het bestuur van Zorgverzekeraars Nederland stelt dat de aanpak van de wachtlijsten in de AWBZ geblokkeerd wordt. Dit vanwege de motie van de Tweede Kamer richting Staatssecretaris Vliegenthart waarin zij vragen te schrappen in het geld voor de uitvoering van de AWBZ. De uitvoering van alle ingediende plannen voor het aanpakken van wachtlijsten dreigt nu vast te lopen. ZN heeft dit kenbaar gemaakt in een bestuurlijk spoedoverleg met de Staatssecretaris vandaag. ZN zal haar ongerustheid ook kenbaar maken aan de Tweede Kamer.

Naast het wegwerken van de wachtlijsten zijn de financiële middelen bedoeld voor informatievoorziening voor de verzekerde en het realiseren van klantgerichte zorg. Zorgkantoren hebben op voorhand het afgelopen jaar alles uit de kast gehaald om het proces in gang te zetten. Er is al een aantal goede resultaten geboekt. Verder is het geld bedoeld om mensen van een persoonsgebonden budget te voorzien en verzorgingshuizen te contracteren. Zonder het geld is een adequate aanpak nagenoeg onmogelijk.

Het bestuur van Zorgverzekeraars Nederland vraagt de Tweede Kamer met klem af te zien van het beperken van de door de regering aan de zorgkantoren toegezegd middelen, die nodig zijn voor een goed inzicht in de wachtlijstproblematiek. Als de Tweede Kamer vasthoudt aan haar opvatting, dan dringt het bestuur van ZN er bij de regering op aan de wens van de kamer naast zich neer te leggen.

Het daadwerkelijk aanpakken van de wachtlijsten in de AWBZ, waarmee door de zorgkantoren een goed begin is gemaakt, mag onder geen beding worden gefrustreerd', aldus vice-voorzitter van der Veen van ZN.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Marianne de Jong, communicatie Zorgverzekeraars Nederland, 030-6988241, of 06-12457056