Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Noord-Nederland wil DM 5 miljoen in Duitse A31 steken

Datum nieuwsfeit: 28-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Provincie Drenthe
Zoek soortgelijke berichten
Provincie Drenthe

Optimisme over Nederlandse bijdrage
Noord-Nederland wil DM 5 miljoen in A31 steken

Assen, 28 november 2000
Persberichtnummer 00-034



De noordelijke provincies moeten garant staan voor ruim DM 5 miljoen in de regionale bijdrage die Nederland moet leveren aan de verdubbeling van de laatste kilometers van de Duitse A31, de Emslandlinie. Dat is de mening van de drie colleges van GS die dit voorstel willen voorleggen aan hun provinciale staten. Hierbij gaan de provincies ervan uit dat Duitsland haar eerdere toezeggingen nakomt en het B402-traject, de aansluiting op de rijksweg 37 vanaf de landsgrens tot de A31, gelijktijdig met de Emslandlinie verdubbelt.

Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) spant zich in om in totaal
DM 30 miljoen bij elkaar te krijgen. Onlangs zegde minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat DM 5 miljoen toe in de financiering van de Duitse autosnelweg. Ook verwacht het SNN een zelfde bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken. Uit het Europese programma Interreg IIIA is een bijdrage van ruim DM 12 miljoen gevraagd. De Kamers van Koophandel zijn enthousiast gestart met de werving van DM 2,6 miljoen die het plaatje van DM 30 miljoen compleet maken. Door de Nederlandse bijdrage wordt de totale financieringsopzet voor de A31 ter hoogte van DM 420 miljoen veilig gesteld. Het laatste deel van de A31 kan daarmee worden voltooid in 2005 in plaats van 2013 of later.
Gedeputeerde Sipke Swierstra is vol vertrouwen dat het geld bij elkaar komt. "Alle betrokkenen erkennen het strategisch belang van een voltooide A31 voor Noord-Nederland. Het is nu een kwestie van de daad bij het woord voegen," zo zegt de Drentse gedeputeerde Verkeer en Vervoer. "Het mag dan uitzonderlijk zijn om over de grens te investeren, maar er zijn goede economische en verkeerskundige argumenten. Bovendien zet een goed vestigingsklimaat de regio goed op de kaart van investeerders," aldus Swierstra.

Noord-Nederland heeft, in samenhang met de verdubbeling van de N37 en de geplande verbeteringen aan de A28/A32 bij Meppel, een direct economisch belang bij de voltooiing van de Emslandlinie. Door het verkorten van de reisafstand en het boeken van tijdswinst zullen vooral exporterende bedrijven en de transportsector flink profiteren van de investeringen. Noord-Nederland krijgt met de combinatie van de Duitse en Nederlandse investeringen in de infrastructuur een ideale Europese Noord/Zuid-route.

Zo kunnen drukke verkeersknooppunten bij Zwolle, Apeldoorn en Arnhem ontlast worden.
Hoewel het niet voldoende is om de knelpunten op het weggedeelte op te lossen, zal de A28 tussen Meppel en Zwolle bijna 2000 motorvoertuigen per etmaal minder te verwerken krijgen. Ook voor de A50 (Zwolle-Apeldoorn), de N34 (Emmen-Witte Paal) en de N36 (Witte Paal-Enschede) zijn de cijfers vergelijkbaar. Op basis van een rekenmodel van Rijkswaterstaat is berekend dat dagelijks ruim 12.500 voertuigen met Nederland als herkomst of bestemming gebruik zullen maken van de verdubbelde A31.

Op 12 december zal het dagelijks bestuur van het SNN de balans opmaken. Aansluitend is nog dit jaar een bestuurlijk overleg met de betrokken Duitse autoriteiten. In dit overleg zal geconcludeerd worden of, en zo ja, in welke mate en onder welke voorwaarden de Nederlandse bijdrage haalbaar is.



Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sjoerd Dijkstra, Stafgroep Communicatie van de provincie, telefoonnummer (0592) 365262, privé (0593) 333890, mobiel 06-22245436, faxnummer (0592) 357188
E-mail: (communicatie@drenthe.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie