Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Gecombineerde aanpak kruispunten Teteringenstraat Breda

Datum nieuwsfeit: 29-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Breda

GECOMBINEERDE AANPAK KRUISPUNTEN TETERINGENSTRAAT

Het college van burgemeester en wethouders adviseert een gecombineerde aanpak van de kruispunten rond de Teteringenstraat. Het gaat om het bevorderen van de doorstroming van het Openbaar Vervoer Teteringenstraat-Singel, doorstromingsmaatregelen voor de fiets bij verkeerslichten op het kruispunt Wilhelminasingel-Oranjesingel-Teteringenstraat en om vervanging van de asfalt toplaag op het laatstgenoemde kruispunt.

Het project Openbaar Vervoer doorstroming Teteringen voorzag aanvankelijk in de aanleg van verschillende busstroken en verbeterde alleen de doorstroming op het kruispunt Wilhelminasingel-Oranjesingel-Teteringenstraat. Uit diverse contacten met de BBA en eigen ervaringen van de gemeente blijkt, dat de problematiek tegenwoordig nauw samenhangt met de functie van het kruispunt
Ceresstraat-Teteringsedijk-Teteringenstraat. Door de kruispunten als één geheel te benaderen voor de doorstroming van de bus, vervalt de noodzaak om op het tussenliggende traject aparte busstroken aan te leggen.

Het verkeerslicht op het kruispunt
Ceresstraat-Teteringsedijk-Teteringenstraat wordt gemoderniseerd. Dit gebeurt door het plaatsen van een verkeerslicht dat reageert op het aanbod van het verkeer, waardoor wachttijden aanzienlijk zullen verminderen. Deze kwaliteitsverbetering zal merkbaar zijn voor alle verkeersdeelnemers.

In 1997 is de gemeente al gestart met een project voor het verbeteren van de doorstroming van de fiets op 36 kruispunten die door verkeerslichten worden geregeld. Het kruispunt Wilhelminasingel-Oranjesingel-Teteringenstraat is hier later aan toegevoegd.

De vervanging van de asfalt toplaag op het kruispunt Wilhelminastraat-Oranjestraat-Teteringenstraat zorgt ervoor, dat de oppervlakte van de kruising wordt verkleind. Dit heeft weer tot gevolg dat de overzichtelijkheid verbetert en de afwikkelingssnelheid van het verkeer toeneemt.

De meerwaarde van deze gecombineerde aanpak zit m vooral in de samenwerking van de gemeentelijke diensten Ruimtelijk Ontwikkeling, Economie en Milieu (RME) en Stadsbeheer. Het voordeel van deze aanpak is dat een combinatie van de werkzaamheden leidt tot kostenbesparingen. Ook kan op deze manier de overlast tot een minimum worden beperkt. De totale kosten voor het project bedragen bijna 1 miljoen gulden, waarvan de gemeente bijna 400.000,- voor haar rekening neemt.

Breda, 29 november 2000

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie