Toolex rond proces van verkoop van niet kernactiviteiten af

Bron: Toolex International NV
Toolex International NV P E R S B E R I C H T

Toolex rond proces van verkoop van niet kernactiviteiten af

Eindhoven, 29 november, Toolex International N.V. (AEX: TLXI; Nasdaq: TLXAF) heeft in het boekjaar 2000 met succes gewerkt aan de voorgenomen stroomlijning van haar organisatie. Met de verkoop van een vijftal activiteiten, werd een van de belangrijkste strategische doelstellingen voor dit jaar gerealiseerd.

Symcon
Per 24 november 2000 heeft Toolex International haar onderdeel Symcon middels een management buy-out verkocht aan Rien van den Berg. Symcon, dat voorheen deel uitmaakte van de business unit Peripherals, is actief op het gebied van in- en verkoop van consumables, zoals glas en chemicaliën, voor de productie van optische media. Rien van den Berg heeft vanaf het begin van de oprichting van Symcon (1996) het management gevoerd over deze activiteiten en is door deze management buy-out in staat deze activiteit verder uit te breiden. Bij Symcon werken 14 mensen. Symcon blijft voor Toolex een belangrijke toeleverancier.

Met de afronding van bovengenoemde management buy-out is de doelstelling behaald om, zoals in het begin van het jaar aangekondigd, een aantal niet-kernactiviteiten af te stoten. In de loop van dit jaar hebben achtereenvolgens ContTec, Apex, Toolex France en nu Symcon een toekomst buiten Toolex gevonden. Tevens verwacht Toolex in de komende weken de gesprekken met Technotrans over de overname van het Zweedse Alpha Plating succesvol af te ronden.

Het totaal aan verkochte activiteiten, waar circa 100 mensen werkzaam waren, heeft een bescheiden effect op de totale omzet van Toolex over het jaar 2000. Het management van Toolex verwacht dat de winstgevendheid vanaf 2001 structureel verbeterd zal worden als gevolg van de toegenomen focus op de kernactiviteiten.

De kernactiviteiten zijn Mastering, Pre-recorded- en Recordable replicatie voor optische media. Ten behoeve daarvan heeft Toolex een aantal kerntechnologieën gedefinieerd die zij als essentieel beschouwt. Dit betreft onder andere recording technologie, moulding, metallizing en de ontwikkeling van software.

De verkochte bedrijven waren niet actief op het gebied van een van deze kerntechnologieën en maakten derhalve geen deel uit van de lange termijn strategie van Toolex. De buitengewone baten voortvloeiend uit deze transacties zullen onder andere worden aangewend voor de versnelde ontwikkeling van kennis met betrekking tot toekomstige formaten.

Dit persbericht bevat bepaalde verklaringen en informatie met betrekking tot de toekomstige activiteiten van Toolex International die "toekomstgericht" zijn en die gebaseerd zijn op de huidige verwachtingen van het management van Toolex en op aannames van en informatie die momenteel bekend is aan Toolex. Indien gebruikt in dit document dan zijn de woorden "vooruitlopend op...", "van mening zijn dat...", "geschat wordt dat..." en "naar verwachting..." en vergelijkbare uitdrukkingen, voor zover deze betrekking hebben op Toolex International, of het management van het bedrijf, gebruikt om aan te geven dat het hier gaat om verklaringen die "toekomstgericht zijn". Dergelijke verklaringen zijn een weergave van de huidige verwachtingen van Toolex met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en zijn onder voorbehoud van

een aantal risico's, onzekerheden en aannames. Vele factoren kunnen ertoe leiden dat de feitelijke resultaten en prestaties die expliciet of impliciet tot uitdrukking worden gebracht in dergelijke "toekomstgerichte" verklaringen, zoals, maar niet beperkt tot, veranderingen in de algemene economische en zakelijke omstandigheden, de introductie van concurrerende producten door andere bedrijven, het uitblijven van acceptatie van nieuwe producten door de beoogde doelgroepen van Toolex' International, wijzigingen in de business-strategie en verschillende andere factoren, zowel xpliciet als niet genoemd in dit persbericht, wezenlijk verschillen van de in dit persbericht beschreven prestaties en resultaten. In het geval dat een of meerdere risico's of onzekerheden daadwerkelijk optreden, of indien de onderliggende aannames niet correct blijken te zijn, kunnen de feitelijke resultaten van het bedrijf aanzienlijk afwijken van de resultaten die in dit persbericht worden aangeduid met de woorden "vooruitlopend op...", "van mening zijn dat...", "geschat wordt dat..." en "naar verwachting...".

/ / / / / / / / /

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Toolex International: Lilian Stiphout
tel.: 040 25 81 503