Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 29-11-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 29-11-2000 Politieberichten van 28/11 (13.00 uur) t/m 29/11 (07.00 uur)

Woudsend: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 08.35 uur vond op de Vosseleane een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fiets. De fietser, een 78-jarige inwoner van Woudsend, reed komende vanaf Wellewei de Vosseleane op en stak vlak voor een personenauto de weg over. De bestuurder van deze personenauto, een 60-jarige inwoner van Heeg kon de fietser niet meer ontwijken. De fietser werd geschept en liep bij deze aanrijding een gebroken been op. De fietser werd overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Grou: inbraak kinderdagverblijf
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in het kinderdagverblijf aan de Dokter Schoustrastrjitte. Aan de voorzijde van het gebouw werd een raam geforceerd. Uit het dagverblijf werden een computer en een radio weggenomen. Een 24-jarige inwoonster van Grou heeft aangifte gedaan.

Dokkum: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 12.45 vond op de Strobossersteeg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fiets. De bestuurder van de fiets, een 12-jarige jongen uit Damwoude, kwam achter een geparkeerd staande auto vandaan en werd aangereden door een personenauto, die werd bestuurd door een 51-jarige inwoner van Dokkum. De bestuurder van de auto reed stapvoets en kon de plotseling overstekende jongen niet meer ontwijken. De jongen kwam op de motorkap terecht en gleed daarna op de grond, waarbij hij ongelukkig terechtkwam. Bij zijn val brak hij zijn schouder. De jongen werd overgebracht naar het ziekenhuis in Dokkum.

Leeuwarden: inbraak woning
Dinsdag omstreeks 13.10 uur werd er ingebroken in een woning aan de Harlingerstraatweg. Door een getuige werd gezien dat een blanke man de inbraak had gepleegd. Aan de hand van het opgegeven signalement kon de verdachte, een 37-jarige inwoner van Leeuwarden op het Klein Schavernek worden aangehouden. De verdachte was de woning binnengedrongen door verbreking van een garagedeur. In de woning had hij diverse kasten geopend o.a.een kast waarin drank stond. Bij de verdachte werd een fles drank aangetroffen. Voor zover nu kon worden nagegaan, werd er verder niets weggenomen. Een 67-jarige inwoner van Leeuwarden heeft aangifte gedaan. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Leeuwarden: inbraak auto
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Noordvlietstraat. Het raam in het rechter achterportier werd ingeslagen. Uit de auto werden een radio/cd-speler en 10 cd`s weggenomen, alsmede een leren jas. De eigenaar, een 37-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Drachten: onder invloed
Dinsdag omstreeks 15.20 uur werd op de Noorderdwarsvaart de bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 50-jarige inwoner van Drachten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 685 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 8 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd. Tevens bleek dat auto waarin de man reed niet verzekerd te zijn. Ook hiervoor kreeg hij een bekeuring.

Heerenveen: inbraak horecagelegenheid
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een horecagelegenheid en een discotheek aan de Vleesmarkt. Via het openbreken van de nooduitgang van de discotheek kwam men de zaak binnen en van daaruit kon men ook in de horecagelegenheid komen. De speel- en sigarettenautomaten werden opengebroken. Het geld en de sigaretten (ongeveer f 1300.-) werden weggenomen en uit een kassalade werden nog een paar honderd plastic munten (bestemd voor consumpties) meegenomen. Een 35-jarige inwoner van Heerenveen heeft aangifte gedaan.

Reduzum: aanrijding met drank
Dinsdag omstreeks 16.00 uur vond op de Ayttawei een `kop/staart` aanrijding plaats. De bestuurder, een 55-jarige inwoner van Reduzum, reed met zijn auto tegen een geparkeerd staande auto, eigendom van een 39-jarige inwoonster uit Wijtgaard Het bleek dat de man had gedronken. Aan het bureau blies de man 975 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 12 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Sneek: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 17.15 uur werd bij een groot winkelbedrijf aan de Oosterdijk een winkeldiefstal gepleegd. Een 50-jarige inwoner van Sneek nam een paar remblokjes weg. De remblokjes met een winkelwaarde van f 9,95 werden uit de verpakking gehaald. Toen de man de winkel verliet werd hij aangehouden. Een 44-jarige inwoner van Rijswijk heeft namens het winkelbedrijf aangifte gedaan. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. De man kreeg een boete van f 240.- en is na verhoor weer in vrijheid gesteld.

Drachten: overval drogisterij
Dinsdag omstreeks 17.00 uur kwam een blanke man de winkel binnen, die bij de kassa een reep chocolade wilde afrekenen. De man betaalde met een bankbiljet van f 50.- en toen de caissière, een 25-jarige inwoonster van Drachten, wisselgeld wilde teruggeven, zag zij dat de man een groot slagersmes uit zijn binnenzak had gehaald. De verdachte bedreigde de caissière met het mes en wilde geld hebben. De caissière is daarop weggerend. De verdachte heeft daarop een greep in de kassa gedaan en heeft daarop de winkel verlaten. Bij telling bleek dat een paar honderd gulden uit de kassa was weggenomen. Van de verdachte is een vaag signalement bekend: blanke man, lengte ongeveer 1.85 meter, slank postuur, blond sluik onverzorgd haar. De man droeg een mint groen jack. De caissière heeft aangifte gedaan. Een onderzoek in de omgeving had geen resultaat.

Leeuwarden: poging overval
Dinsdag omstreeks 20.35 uur pinde een 21-jarige inwoner van Leeuwarden bij een bank aan de Groningerstraatweg geld. Toen de jongeman klaar was met pinnen, kreeg hij een klap tegen zijn hoofd van een onbekende man. Deze man wilde het zojuiste gepinde geld van de man hebben. De jongeman weerde de overvaller af, die daarop een mes uit zijn jaszak pakte en daarmee dreigde en zei dat hij geld moest hebben. De aangever gaf de overvaller daarop een trap tegen zijn knie, waarop de aangever is weggerend. Van de overvaller is alleen bekend dat het vermoedelijk zou gaan om een donkerkleurige man met een sikje en hij droeg een opvallend gele jas.

Drachten: rijden onder invloed
Woensdag omstreeks 03.20 uur reed een bestuurder van een bromfiets zonder helm over de Noordkade. Passerende agenten gaven deze bestuurder een stopteken, doch dit werd door de man genegeerd. Uiteindelijk bracht de bestuurder zijn bromfiets op de Eikesingel voor de kruising met de Zuiderhogeweg tot stilstand. De man, een 43-jarige inwoner van Drachten, bleek gedronken te hebben. De man werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. De verdachte weigerde iedere medewerking. De man kreeg een rijverbod voor 12 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Akkrum: brand woning
Woensdag omstreeks 01.00 uur werd er brand gemeld bij een woning aan het Heechein. De woning stond vol rook. Geen persoonlijke ongelukken. De brandweer had het vuur reeds onder controle. Volgens de brandweer was de brand achter de betimmering ter hoogte van de gevelkachel begonnen. De schade bleef beperkt.

Bureau Voorlichting en PR: 058 - 880 8272