Krachtige impuls aan samenwerking mkb-regio en Hogeschool

MKB Nieuws, bericht

29-11-2000
Krachtige impuls aan samenwerking mkb-regio en Hogeschool

In 1995 sloten de HBO-Raad en MKB-Nederland een convenant, om de contacten tussen het hoger beroepsonderwijs en het midden- en kleinbedrijf te verbeteren. Dit heeft de afgelopen jaren geleid tot o.a. een veel hogere instroom van hoger opgeleiden in het mkb, het verkleinen van de afstand tussen hbo en mkb en het afstemmen van het onderwijs op de vraag vanuit het mkb.
In samenspraak met de ministeries van EZ en OCenW, hebben partijen de afgelopen maanden gewerkt aan een nieuwe basis voor intensieve samenwerking, waardoor studenten meer mogelijkheden krijgen tijdens hun studie tal van activiteiten in mkb-bedrijven te ontplooien. Voor zowel bedrijfsleven, studenten als hogescholen betekent dit een belangrijke kennisimpuls.
Dit krijgt onder andere vorm in de regio, waar voor de structurele contacten tussen Hogeschool en de midden- en kleinbedrijven speciale netwerkmedewerkers zijn aangetrokken; de regioregisseurs hbo-mkb.

Deze regioregisseurs moeten er voor zorgen dat:
- meer studenten kennismaken met het mkb, via stages, afstudeeropdrachten en leerwerkroutes in deze bedrijven;
- meer bedrijven gebruik maken van de mogelijkheden kennis te verwerven via de Hogeschool en haar studenten.
De concretisering van deze doelstelling vindt plaats aan de hand van een groot aantal activiteiten:

- verbeteren van het imago van het midden- en kleinbedrijf bij studenten door middel van een actueel handboek waarin een duidelijk overzicht wordt gegeven van het mkb;

- docenten bewust maken van de kansen die het midden- en kleinbedrijf biedt, o.a. door het organiseren van docentenstages bij bedrijven;
- ondernemers als gastdocent op laten treden, waardoor een directe wisselwerking ontstaat tussen theorie en praktijk;
- het organiseren van een leergang mkb;

- het ontwikkelen van lesmateriaal gericht op de praktijk van het mkb;
- opzetten van één mkb-loket/winkel in de Hogescholen, waarin de vragen van studenten en ondernemers gesteld kunnen worden;
- het ontwikkelen van duale leerroutes (leerweg waarbij werken en leren wordt gecombineerd), waardoor bedrijven mede studenten kunnen "vormen";

- het bezoeken van 10 mkb-bedrijven per maand gedurende drie jaar om inzicht te krijgen in de mkb-problematiek en de mogelijkheden die het hbo biedt; - het uitbreiden van het aantal stages, afstudeeropdrachten en leerwerkplekken binnen het mkb.

Alhoewel de regioregisseurs formeel pas in januari 2001 van start gaan, zijn drie Hogescholen en MKB-Nederland in de regio inmiddels bezig met de opzet en gedeeltelijke uitvoering hiervan. In de Stedendriehoek Apeldoorn, Zutphen, Deventer, de regio Twente en de regio Haaglanden van MKB-Nederland is de regioregisseur inmiddels van start gegaan. Dit gebeurt in samenwerking met resp. de Saxion Hogeschool IJsselland, de Saxion Hogeschool Enschede en de Haagse Hogeschool.

Informatie: mw. Visser-Van Erp