Forse kapitaalinjectie voor X-Hive

Datum nieuwsfeit: 29-11-2000

Forse kapitaalinjectie voor X-Hive

Rotterdam, 29 november 2000 ? X-Hive Corporation kondigt vandaag aan dat het extra kapitaal heeft aangetrokken om haar groei te financieren. X-Hive richt zich op innovatieve technologie voor XML-databases. De deelnemende partijen in de financieringsronde zijn ABN AMRO Participaties, Residentie Investments en Twinning Growth Fund.

De kapitaalinjectie komt enkele dagen na de lancering van X-Hive/DB, een database voor XML-documenten. De onderneming kan hiermee haar sales, marketing en productontwikkeling verder uitbouwen. "Met X-Hive/DB 1.0 kan het bedrijf nu de oplossingen aanbieden waar de markt op heeft gewacht", aldus Jeroen van Rotterdam, CEO/CTO van X-Hive Corporation. "Door deze aanvullende financiering zijn we ineens een fase verder."

X-Hive speelt in op de groeiende vraag naar 'customized information' met een technologie die de opslag en ontsluiting van XML-documenten ingrijpend verandert. "Bedrijven die zich nadrukkelijk richten op enabling technology passen goed in onze portfolio", zegt Gerard Kuijlaars, Investment Manager van het @venture team bij Residentie Investments. "Het management van X-Hive laat zien de XML-markt heel goed te kennen. Hun slimme benadering en het krachtige bedrijfsmodel hebben ons overtuigd van het succes van deze propositie."

Steeds meer organisaties kiezen XML als standaardformaat voor het beheer van gegevens en documenten. Hiermee neemt ook de behoefte aan ondersteunende technologie toe. "Wij steunen X-Hive graag in hun streven om van X-Hive/DB de toonaangevende XML-database te maken", verklaart Martin Kamping, Investment Manager bij Twinning. Vanaf het begin heeft Twinning met zijn Seed Fund in X-Hive geïnvesteerd. "XML is het standaardformaat voor gegevens en documenten geworden. X-Hive beschikt daarmee over een enorm potentieel."

X-Hive legt zich in de eerste plaats toe op uitbreiding van de mogelijkheden voor uitgevers van zowel traditionele als online producten. "Uitgevers hebben gekozen voor XML als formaat voor opslag van content. X-Hive/DB biedt de mogelijkheid van directe toegang tot bepaalde informatie die ook direct kan worden bewerkt. Dit leidt tot nieuwe mogelijkheden en verandert de manier waarop uitgevers zakendoen", aldus Jeroen van Rotterdam.

?Wij verwachten dat X-Hive zal slagen in de vertaling van XML-technologie in praktische oplossingen", meent Bas van der Veldt, Investment Manager ICT van ABN AMRO Participaties. "Met een uniek product, veelbelovende reacties uit de markt ? zowel van eindgebruikers als business partners ? en een ambitieus management is X-Hive klaar voor snelle groei."

X-Hive Corporation
X-Hive Corporation is een innovatieve onderneming in XML-databasetechnologie. Met X-Hive/DB, het product van X-Hive Corporation, kunnen applicatieontwikkelaars XML-documenten snel opslaan, zoeken en ophalen. X-Hive/DB is schaalbaar en ondersteunt open standaards, waardoor het programmeren en integreren eenvoudig is. X-Hive/DB kan het kleinst denkbare element direct localiseren en ophalen uit grote documenten of verzamelingen documenten. Hiermee onderscheidt deze database zich van andere oplossingen voor XML-opslag en is uitermate geschikt voor uitgevers en ontwikkelaars van systemen voor content management. X-Hive Corporation is een actief lid van het World Wide Web Consortium (W3C) en is gevestigd in Rotterdam. Voor meer informatie: www.x-hive.com.

ABN AMRO Participaties
ABN AMRO Participaties is een onderdeel van ABN AMRO Private Equity en een volledige dochter van ABN AMRO Bank N.V. ABN AMRO Private Equity is binnen ABN AMRO Bank N.V. verantwoordelijk voor de activiteiten op het gebied van private equity over de hele wereld en beheert een portfolio van EUR 2 miljard. ABN AMRO Private Equity is vertegenwoordigd in 14 landen in Europa, in Azië en in de Verenigde Staten. ABN AMRO Private Equity richt zich op een aantal branches, waaronder medische en bio-technologie, ICT en diverse specifieke high-tech sectoren. De afgelopen twee jaar heeft ABN AMRO Private Equity EUR 350 miljoen geïnvesteerd in 85 bedrijven in de ICT en verwante branches. ABN AMRO Private Equity telt 170 werknemers van wie er 60 werkzaam zijn in Nederland.

Residentie Investments
Residentie Investments verstrekt risicokapitaal en managementervaring aan vernieuwende bedrijven met groeimogelijkheden. Het fonds beheert een kapitaal van NLG 750 miljoen, waarvan bijna 400 miljoen is geïnvesteerd in zo'n 65 snelgroeiende bedrijven in Europa en de Verenigde Staten. Om vernieuwende branches te ondersteunen heeft Residentie drie fondsen opgericht: Agritech 2007 (energie, voeding en milieu), LifeSciences-Partners (bio- en medische technologie) en P3 Technology Partners (informatietechnologie). Het @venture team van Residentie is actief betrokken bij investeringen in internet en e-business. Tot nu toe zijn er zo'n 15 internetinvesteringen gerealiseerd waaronder InterXion, IP Globalnet, Anachron, Essentium, UniXs, GlobalLearningSystems en Imerge. Naast kapitaal en managementervaring biedt Residentie haar partners een internationaal netwerk dat bestaat uit Friends Ivory & Sime Private Equity in Londen, Capiton AG in Berlijn en Redleaf Group, een Amerikaanse internetinvesteerder.

Twinning
Twinning is een vernieuwend initiatief dat niet alleen is gericht op de verstrekking van risicokapitaal aan startende, veelbelovende ICT-bedrijven, maar ook hun groei versnelt door de zogeheten 'Twinningformule' toe te passen. De expertise van Twinning wordt daarbij aangewend om de kritische succesfactoren van elk startend bedrijf te bepalen en te benutten. Hiermee realiseert Twinning een aanzienlijke verkorting van de time-to-market voor de bedrijven waarin zij investeert. Snelheid, moed en ondernemerschap zijn de basis voor het succes van zowel Twinning als de bedrijven in de portfolio, die inmiddels 50 startups bevat.
Voor meer informatie: www.twinning.com.

Meer informatie:
X-Hive Corporation Brodeur Worldwide Irsan Widarto Nicolet Schrama (010) 710 86 11 (020) 346 20 00

irsan@x-hive.com (nschrama@nl.brodeur.com)