Gemengde gevoelens ROVER over maatregelenpakket NS

Datum nieuwsfeit: 29-11-2000
Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

Gemengde gevoelens over maatregelenpakket NS en Verkeer en Waterstaat

De Consumentenorganisaties hebben gemengde gevoelens over de reactie van NS en Verkeer en Waterstaat op het door hen gepresenteerde noodplan. Enerzijds zijn er een aantal maatregelen toegezegd die kunnen leiden tot een verbetering van de situatie voor de reiziger, anderzijds wordt op een aantal andere punten onvoldoende krachtig gewerkt aan een snelle oplossing. Meer treinen, betere informatievoorziening en beter toezicht op het bedrijf zijn positief. Te vrijbliijvende samenwerking tussen de diverse organisaties en een onderschatting van de gevolgen van marktwerking voor het materieeltekort zijn negatief.

De consumentenorganisaties in het LOCOV: ROVER, Consumentenbond, ANWB, Fietsersbond, Gehandicaptenraad, Ouderenorganisaties CSO hebben vandaag met de NS en Verkeer en Waterstaat overlegd over maatregelen om de kwaliteit van het NS-vervoer te verbeteren. Dit overleg was een vervolg op het overleg van 6 november j.l. waarin de organisaties de bedroevende kwaliteit van het spoorvervoer aan de orde hebben gesteld en een noodplan met maatregelen hebben voorgelegd.

De Consumentenorganisaties zijn blij dat:

de NS op korte termijn 3500 extra zitplaatsen zal krijgen door huur van Duits materieel en begin 2002 nog eens 7500 zitplaatsten door de aanschaf van tweedehands Duitse treinen;

de NS bezig is om de informatievoorziening aan de klanten structureel te verbeteren door enerzijds de informatie op verkeersleidingsposten beter beschikbaar te maken voor conducteurs, informatie-medewerkers en klanten en anderzijds de conducteurs van communicatiemiddelen te voorzien. Zij maken zich echter grote zorgen of deze informatie ook daadwerkelijk zal worden gegeven en over de termijn waarop de klanten hier iets van zullen merken;

Verkeer en Waterstaat een afdeling zal inrichten die de kwaliteit van de dienstverlening zal meten en verantwoordelijk is voor de naleving van de kwaliteitsafspraken in het prestatiecontract.

De Consumentenorganisaties zijn teleurgesteld dat:

er onvoldoende zicht is op een structurele verbetering van de samenwerking tussen Railinfrabeheer, NedTrain en NS om te zorgen dat er een efficiënte en op elkaar afgestemde planning van werkzaamheden komt waarbij de overlast voor de reiziger wordt beperkt. Deze samenwerking blijft afhankelijk van de vrijwilligheid van de betreffende organisaties die, naar de mening van de consumentenorganisaties, vooral hun eigen belang en planning laten prevaleren boven een gezamenlijk optrekken. Een stevige coördinatie is hier noodzakelijk, zo vinden de consumenten-organisaties;

Verkeer en Waterstaat nog geen voorstellen heeft hoe ze het dreigende materieeltekort op de te decentraliseren spoorlijnen in de Randstad wil voorkomen. De huidige vervoerder, NS, investeert daar niet meer in terwijl de nieuwe vervoerder nog niet bekend is. De organisaties vrezen dat op die lijnen het tekort aan treinen in de komende 5-7 jaar alleen maar verder zal oplopen.

Amersfoort, 29 november 2000

Deze pagina is gemaakt op: 29-11-2000