Voorlichting voor diabetici in Turks, Arabisch en Berber

Woerden, 28 november 2000

Video en cd helpen Turkse en Marokkaanse diabetici met vinden van juiste leefstijl

NIGZ brengt nieuwe voorlichtingsvideos en cds uit in het Turks, Arabisch en Berber

Turkse en Marokkaanse diabetici in Nederland zijn doorgaans slecht op de hoogte van wat hun leefstijl betekent voor hun gezondheid. In het kader van een diabetesprogramma heeft ZAO Zorgverzekeringen het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) gevraagd om specifiek voorlichtingsmateriaal te ontwikkelen. Het resultaat is een nieuwe videoproductie waarin Turkse en Marokkaanse diabetici in hun oorspronkelijke taal hulp krijgen bij het vinden van de meest geschikte leefstijl.

In Nederland zijn volgens gegevens van de Diabetesvereniging Nederland rond de 350.000 geregistreerde diabetespatiënten (suikerziekte). Dit aantal groeit relatief hard. Per jaar komen er rond de 20.000 nieuwe patiënten bij. Vooral steeds meer mensen boven de vijftig krijgen te maken met ouderdomsdiabetes. Cijfers over Turkse en Marokkaanse diabetici zijn niet bekend. Duidelijk is wel dat diabetes bij hen relatief vaker voorkomt dan bij Nederlanders.
Door een juiste leefstijl is diabetes redelijk onder controle te houden. Goede en regelmatige voeding, voldoende lichaamsbeweging, niet roken en het vermijden van stress kunnen hier sterk aan bijdragen.

Video en cd in eigen taal

Om Turken en Marokkanen in hun eigen taal over diabetes voor te lichten heeft het NIGZ een videoband en een cd uitgebracht. De producten zijn er in drie taalversies: het Turks, het Marokkaans-Arabisch en het Berber. De videoband laat zien hoe een aantal patiënten in hun eigen omgeving met diabetes omgaat. Dat maakt de video erg realistisch en geloofwaardig. De videoband toont bijvoorbeeld de worsteling van een man om op een feest gezellig mee te eten en drinken met zijn vrienden en tegelijkertijd rekening te houden met zijn diabetes. Een ander voorbeeld is de vader die door zijn ziekte geneigd is tot weinig lichaamsbeweging, maar die merkt dat hij zich beter voelt als hij met zijn zoon regelmatig een balletje trapt. De beelden van de patiënten worden afgewisseld met instructies in de vorm van animaties. Ook geeft de band veel adviezen en tips. De uitgebrachte cds bevatten in grote lijnen de informatieve tekst van de video. In het bijgevoegde cd-boekje staat de tekst in het Nederlands. De informatie wordt in blokken (nummers op de cd) aangeboden. Dat maakt het makkelijk op de diverse themas te zoeken en selecteren.

Voor voorlichters én patiënten

Het voorlichtingsmateriaal is in eerste instantie bedoeld voor beroepsbeoefenaren die (groeps)voorlichting geven aan allochtone patiënten. Het materiaal kan bijvoorbeeld worden gebruikt door voorlichters eigen taal en cultuur. Het materiaal is echter ook direct te bekijken of te beluisteren door mensen met diabetes of mensen uit hun omgeving.

Verantwoording

De videobanden en de cds zijn mede in opdracht van ZAO Zorgverzekeringen in Amsterdam gemaakt door SSE Film en Videoproducties. Inhoudelijk werd samengewerkt met het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ), dat al jarenlang ervaring met migrantenvoorlichting heeft. ZAO Zorgverzekeringen is coördinator en financier van het zorgprogramma voor diabetespatiënten in de regio Amsterdam, dat onlangs de landelijke Leidschendam 2000 kwaliteitsprijs kreeg uitgereikt. Deze prijs is beschikbaar gesteld door de Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie en Zorgverzekeraars Nederland.

Uitzending op televisie

De NPS zendt op zaterdag 16 december a.s. de Turkse versie uit. De Marokkaans-Arabische versie wordt op 6 januari uitgezonden, en de Berber versie op 16 januari. De uitzendingen zijn om 16.00 uur op Nederland 3.

Productinformatie

De videobanden zijn er in het Turks (SA00576), Marokkaans-Arabisch (SA00577) en Berber (SA00578) en kosten f. 34,50 per exemplaar. De cds zijn er in het Turks (SA00579) en Marokkaans-Arabisch/Berber (SA00580) en kosten f. 28,50 per exemplaar (inclusief cd-boekje). Deze uitgaven kunnen onder vermelding van de bestelcode worden besteld bij het NIGZ, Postbus 500, 3440 AM Woerden, telefoon 0348-437606, of via de website www.nigz.nl. U kunt deze en andere producten bestellen via de ingang Kenniscentrum/uitgeverij.

Voor informatie: mdrewes@nigz.nl

Meer informatie over deze uitgaven is beschikbaar bij Maria Drewes (telefoon 0348-439846 of mdrewes@nigz.nl).
Voor de media zijn recensie-exemplaren gratis beschikbaar bij Reinier van de Vrie, uitgeverij NIGZ, telefoon 0348-439823 of rvandevrie@nigz.nl