Politiebericht Limburg-Zuid, district Maastricht

Datum nieuwsfeit: 29-11-2000

Politiebericht Limburg-Zuid: Maastricht 29-11-2000 Persbericht district Maastricht
Woensdag, 29 november 2000

District Maastricht (HP)

Maastricht, winkeldief aangehouden:
Een 47 jarige inwoner van Maastricht is dinsdagmiddag 28 november 2000 door de politie aangehouden nadat hij in het centrum van Maastricht een winkeldiefstal pleegde.
De inwoner van Maastricht werd dinsdagmiddag in een grootwinkelbedrijf aan de Grote Staat te Maastricht betrapt bij het wegnemen van een fles port en een chocolade letter ter waarde van ruim fl. 12.-. Toen de winkeldief het bedrijf verliet greep een bedrijfsbeveiliger in. Echter de winkeldief was niet coöperatief. Hij wenste niet mee te gaan om de gestolen goederen af te geven en de komst van de politie af te wachten. Hij haalde uit zij kleding een zakmes te voorschijn en wekte de indruk dit ook te zullen gebruiken. Twee op dat moment langs lopende stadwachten zorgden er voor dat de politie snel ter plaatse kwam. Op de Boschstraat werd de verdachte door de politie aangehouden. Ook tegen de politie gedroeg de winkeldief zich erg recalcitrant. Hij werd daarop geboeid overgebracht naar het politiebureau waar hij voor verder onderzoek werd ingesloten. De verdachte bleek een plasticzak bij zich te hebben waarin twee sportschoenen aanwezig waren afkomstig uit een sportzaak aan de Kleine Staat te Maastricht. Het bleken twee linkersportschoenen te zijn die uit de sportzaak waren gestolen. Tegen de inwoner van Maastricht is proces-verbaal opgemaakt. Hij zal zich op korte termijn bij Justitie moeten verantwoorden in het kader van snelrecht. Het winkelbedrijf heeft de verdachte voor een periode van een jaar een winkelverbod opgelegd.

Maastricht, aanrijding veroorzaakt onder invloed: Een 36 jarige inwoner van Maastricht heeft dinsdagavond 28 november 2000 op de Brusselseweg te Maastricht een verkeersongeval veroorzaakt. Bij controle van de politie bleek hij onder invloed zijn auto bestuurd te hebben.
De automobilist reed dinsdagavond omstreeks 20.45 uur over de Brusselseweg en reed daar tegen een gedeeltelijk openstaande deur van een geparkeerde personenauto aan. Hierdoor ontstond schade aan beide voertuigen. Na de aanrijding reed de automobilist door zonder zijn identiteit bekend te maken. Toen hij echter korte tijd later te voet op de plaats van het verkeersongeval terugkeerde werd hij herkend door omstanders als zijnde de veroorzaker van de schade. De gewaarschuwde politie liet de veroorzaker een alcoholblaastest ondergaan waarbij bleek dat de automobilist alcohol gedronken had. Aan het politiebureau gaf de ademanalyse een alcoholpromillage aan van iets meer dan 1.3 promille. Tegen de inwoner van Maastricht werd proces-verbaal opgemaakt. Zijn rijbewijs werd daarbij ingevorderd. Na verhoor kon de verdachte huiswaarts.

Valkenburg, rijden onder invloed:
Een 24 jarige inwoner van Kerkrade is woensdagmorgen 29 november 2000 door de politie bekeurd omdat hij alcohol gedronken had en toch met zijn auto had gereden.
De automobilist uit Kerkrade werd woensdagmorgen omstreeks 00.40 uur op het Bat in Valkenburg gecontroleerd door de politie. Bij deze controle moest de bestuurder een alcoholblaastest ondergaan die aangaf dat er alcohol gedronken was. De inwoner van Kerkrade werd meegenomen naar het politiebureau waar de ademanalyse een kleine overschrijding aangaf van het maximaal toegestane alcoholpromillage. Tegen de Kerkradenaar werd proces-verbaal opgemaakt. Hij kreeg een schikkingsvoorstel aangeboden van fl. 400,- waarmee hij door betaling daarvan een verdere strafvervolging kan voorkomen. Na verhoor kon de inwoner van Kerkrade huiswaarts.

Maastricht, woninginbraak:
Op maandag 27 of dinsdag 28 november 2000 heeft een inbraak plaatsgevonden in een woning gelegen aan de Ambyerstraat-Zuid te Maastricht. De inbreker gooide met een steen een van de ruiten aan de achterzijde van de woning stuk waardoor hij in de woning kon geraken. Ontvreemd werd een videorecorder. De benadeelde heeft van de inbraak bij de politie aangifte gedaan.

In de vroege avonduren van dinsdag 28 november 2000 heeft een inbraak plaatsgevonden in een woning aan de Moselborg te Maastricht. Een achterdeur van de woning werd opengebroken waarna de inbreker de woning kon binnengeraken. De woning werd geheel doorzocht en ontvreemd werd de kleurentelevisie. De benadeelde heeft van de inbraak aangifte gedaan.

Margraten, winkelinbraak:
In de nacht van dinsdag op woensdag heeft een inbraak plaatsgevonden in een winkel gevestigd aan de Rijksweg in Margraten. De bewoonster die boven de betreffende winkel woont werd omstreeks 03.00 uur gewekt door het geluid van brekend glas. Toen zij uit het raam naar buiten keek zag zij nog juist een man de winkel binnen gaan. Telefonisch meldde zij daarna de inbraak aan de politie. De politie was snel ter plaatse maar de inbrekers bleken al gevlogen te zijn. Uit het bedrijf werd een kluis ontvreemd waarin onder andere enkele honderden guldens in opgeborgen waren en enkele bedrijfspapieren.

Maastricht, diefstal uit woning:
Een 86 jarige inwoonster van Maastricht is dinsdag 28 november 2000 het slachtoffer geworden van een diefstal uit haar woning. Het slachtoffer kreeg dinsdagmiddag omstreeks 13.00 uur bezoek van twee vrouwen met een buitenlands uiterlijk aan de deur van haar woning aan de Heerderweg te Maastricht. De twee dames hielden de bewoonster een tijdje aan de praat en gingen vervolgens weg. De bewoonster verliet kort daarna haar woning. Toen zij omstreeks 16.50 uur weer bij haar woning terug kwam bemerkte zij dat de achterdeur van haar woning niet meer afgesloten was. Uit de woning werd een geldbedrag van rond de fl. 200,- een gouden ring en enkele sleutels ontvreemd te zijn. Mogelijk dat er een derde vrouw ongezien de woning is binnen geglipt die vervolgens de diefstal ook pleegde. Namens het slachtoffer is van de diefstal aangifte bij de politie gedaan.

Maastricht, duur vuurtje:
Een 34 jarige inwoner van Landgraaf is woensdagmorgen 29 november 2000 het slachtoffer geworden van een zakkenroller. Het slachtoffer werd woensdagmorgen rond half elf aangesproken door twee mannen op de Muntstraat te Maastricht. Een van het tweetal vroeg om een vuurtje aan welk verzoek de inwoner van Landgraaf voldeed. Hij gaf het vuurtje waarna het tweetal vriendelijk bedankend verder liep. Toen het slachtoffer kort daarna in een winkel in de binnenstad iets wilde betalen miste hij zijn beurs met daarin een geldbedrag van fl. 700,-. Op welke manier de diefstal werd uitgevoerd is onbekend gebleven. De gedupeerde heeft van de diefstal aangifte gedaan.