Uitreiking erediploma's 2000 voor de lucht- en ruimtevaart.

Datum nieuwsfeit: 29-11-2000

UITREIKING EREDIPLOMA'S 2000 VOOR DE LUCHT- EN RUIMTEVAART

Het Bestuur van de Stichting Generaal Snijders Fonds heeft de Erediploma's voor het jaar 2000 toegekend aan de heer ing. Nico Geldhof, publicist op het gebied van de luchtvaarthistorie, de Stichting Nederlandse Bibliotheek voor Lucht- en Ruimtevaart gevestigd in de Aviodome te Schiphol en de Afdeling Onderzoek en Ontwikkeling van het Aeromedisch Instituut te Soesterberg. De uitreiking van de Erediploma's vindt plaats op maandag 11 december 2000 om l6.00 uur in de Generaal Snijders Hal van het Militaire Luchtvaart Museum te Soesterberg. De Erediploma's worden uitgereikt door de heer J.J. Röben, Directeur Schreiner Luchtvaart Groep.

De heer Geldhof ontvangt het Erediploma als autoriteit op het gebied van de luchtvaart in het algemeen en van de maritieme luchtvaart in het bijzonder. Deze kwalificatie berust mede op de vele zeer verdienstelijke publicaties van zijn hand die een belangrijke bijdrage leverden aan de geschiedschrijving van de Koninklijke Marine en de Marine Luchtvaart Dienst.

Het Erediploma gaat voorts naar de Stichting Nederlandse Bibliotheek voor Lucht- en Ruimtevaart dankzij het bestuur en de getrouwe vrijwillige medewerkers, die sedert haar oprichting in 1973 met grote vakkundigheid een belangrijke prestatie 1evert voor de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis met het behouden, beheren en uitbouwen van een aanzienlijke waardevolle collectie van boeken en documenten.

Het derde Erediploma 2000 wordt uitgereikt aan de Afdeling Onderzoek en Ontwikkeling van het Aeromedisch Instituut, de afdeling die, sinds lange tijd en met een kleine bezetting een belangrijke inbreng heeft geleverd op het gebied van de ontwikkeling van kennis, kunde en infrastructuur van wetenschappelijk onderzoek naar het menselijk prestatievermogen in de militaire en civiele luchtvaart en zich daarbij een plaats heeft verworven als nationaal luchtvaartgeneeskundig en psychologisch kennisinstituut van grote internationale bekendheid.

De Stichting Generaal Snijders Fonds is opgericht op 29 december 1923 te Den Haag als eerbetoon aan C.J. Snijders (1852-1939), oud-opperbevelhebber van Land- en Zeemacht en groot promotor van de Nederlandse luchtvaart. Het doel van de Stichting is het bevorderen van de lucht- en ruimtevaart in de ruimste zin van het woord. Daartoe reikt de Stichting eenmaal in de drie jaar de Gouden Generaal Snijders Medaille uit aan een persoon die op het gebied van de lucht- of ruimtevaart een uitzonderlijke prestatie heeft neergezet. De Gouden Generaal Snijders Medaille is de hoogste lucht- en ruimtevaart onderscheiding die Nederland kent.

In 1995 heeft het Bestuur van de Stichting Generaal Snijders Fonds het Erediploma ingesteld. Dit diploma wordt toegekend aan personen, groepen van personen, bedrijven of organisaties die zich naar de mening van het Bestuur op bijzondere wijze onderscheiden hebben op het terrein van de Nederlandse lucht- en ruimtevaart. Kandidaten voor het Erediploma kunnen worden voorgedragen door bedrijven, instellingen en overheidsorganisaties, alsmede door het Bestuur.

Voor meer informatie omtrent de Stichting Generaal Snijders Fonds en de uitreiking van de Erediploma's kunt u contact opnemen met het Secretariaat van de Stichting t.a.v. de heer mr. O.A.G. Braat, telefoon 070-3143600, fax 070-3243900. Het Secretariaat van de Stichting is ondergebracht bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvl,), Jozef Israëlsplein 8, 2596 AS Den Haag.