Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Consumentenbond teleurgesteld over 'noodplan' van NS

Datum nieuwsfeit: 29-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Consumentenbond

Consumentenbond teleurgesteld over 'noodplan' van NS

Maatregelen van NS zijn te laat en volstrekt onvoldoende

De Consumentenbond is zwaar teleurgesteld over de maatregelen die de NS gaan nemen om de problemen met de kwaliteit van de dienstverlening van de spoorwegen op te lossen. Vandaag heeft de Consumentenbond, samen met Rover en ANWB, om tafel gezeten met de Nederlandse Spoorwegen en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat om het 'noodplan' van de NS te bespreken. Dat bleek echter slechts uit een paar magere maatregelen te bestaan, waardoor reizigers in de spits nog steeds massaal zullen moeten blijven staan.

Consumentenbond, Rover en ANWB vinden dat de kwaliteit van het treinvervoer ver beneden een aanvaardbaar niveau is gekomen. Vandaar dat deze organisaties begin november aan de NS om een noodplan hebben gevraagd. De laatste maanden wordt een zeer scherpe terugval van de kwaliteit gesignaleerd. Veel reizigers vinden bovendien dat de problemen onvoldoende door de NS worden onderkend en onvoldoende serieus worden genomen. De vertragingen lopen flink op, terwijl de informatievoorziening richting gedupeerde reizigers gebrekkig is.

Met de NS werd daarom enkele weken terug afgesproken dat de spoorwegen vandaag met een noodplan zou komen, waarin concrete verbeteringen zouden worden aangekondigd. Dat bleek echter zeer tegen te vallen. Het is de NS slechts gelukt om voor volgend jaar 3.500 extra zitplaatsen te regelen door treinstellen uit Duitsland te laten komen. In de ogen van de Consumentenbond is dat een druppel op een gloeiende plaat. De monopolist is amper in beweging te krijgen en reageert niet alleen te laat, maar komt ook met maatregelen die volstrekt onvoldoende zijn. Dat geldt ook voor de 7.000 extra zitplaatsen die er (pas) in 2002 bijkomen, wat hooguit de ergste nood kan ledigen.

Ook heeft de Consumentenbond er weinig vertrouwen in dat gedupeerde reizigers beter worden geïnformeerd zodat zij bij problemen weten waar ze aan toe zijn. De NS zijn alleen met technische oplossingen voor de langere termijn gekomen, terwijl de NS-conducteuren op korte termijn de treinreizigers beter zouden moeten helpen.

Voor de langere termijn heeft de Consumentenbond ook weinig hoop op een goede afloop. De overheid en de NS blijven namelijk naar elkaar wijzen als het gaat om de vraag wie de schuldige is van de huidige problemen. De afstemming tussen beide partijen moet snel drastisch verbeteren. Desnoods moet de overheid de aankoop van treintoestellen weer in eigen hand gaan nemen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie