Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Loyaliteit centraal in uitgave Human Capital Group

Datum nieuwsfeit: 29-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

HUMAN CAPITAL GROUP

Loyaliteit medewerkers thema in boek Trouw en Trouweloosheid

PERSBERICHT

Uitgave van Human Capital Group en Baak Management Centrum VNO-NCW

Loyaliteit medewerkers thema in
boek Trouw en Trouweloosheid

Voorburg, 29 november 2000
Waar in het (recente) verleden loyaliteit vooral in verband werd gebracht met 'customer loyalty', de trouw van de klant, daar worstelen bedrijven en organisaties tegenwoordig vooral met de loyaliteit van medewerkers. 'De echte concurrentie speelt zich immers af op de arbeidsmarkt', schrijft Frans van Steenis, Managing Partner van Human Capital Group/Deloitte & Touche, in het boekje Trouw & Trouweloosheid. Aan de hand van drie ronde tafeldiscussies met in totaal een kleine 50 deelnemers uit het bedrijfsleven, de politiek, wetenschap, journalistiek en cultuur wordt een breed beeld geschetst van ontwikkelingen, problemen en oplossingen rond het begrip loyaliteit van werknemers.

Human Capital Group is een in human capital management gespecialiseerd onderdeel van Deloitte & Touche. Het is met meer dan 200 consultants het grootste hr-adviesbureau van Nederland. Met specifieke business units richt Human Capital Group zich op uiteenlopende terreinen als strategisch HR-advies, werving & selectie, interim management, assessment en loopbaanbegeleiding, verandermanagement en employee benefits.
Van Steenis: 'We willen met Trouw & Trouweloosheid vooral een bijdrage leveren aan de discussie over dit zeer actuele thema. Nieuwe gezichtspunten bieden, ideeën aanreiken. En dat op een aangenaam lezenswaardige manier.'

Door het boek heen vindt de lezer tal van citaten uit andere (internationale) publicaties rond dit thema, waar zij relevant zijn voor de discussie. Aan het eind van de uitgave bevindt zich bovendien een uitgebreide opsomming van boeken die met het onderwerp te maken hebben. Tevens is het boekje doorspekt met tips voor oplossingen van vragen -soms ook van een deelnemer persoonlijk- die tijdens de discussie naar voren komen. Deze tips zijn veelal aangedragen door de overige deelnemers.

In Trouw & Trouweloosheid staan drie thema's centraal:
- Hoe creëren bedrijven een werksfeer waardoor mensen geboeid en gebonden worden?

- Hoe draagt leiderschap bij aan de loyaliteit van medewerkers?
- Hoe is de loyaliteit van medewerkers te meten? De uitgever geeft aan dat het niet de bedoeling is om elk onderdeel af te ronden met een kant-en-klare conclusie. 'De huidige maatschappij vertoont vele vormen van trouw en trouweloosheid. De discussies lieten dat beeld ook zien. Het thema loyaliteit biedt veel gespreksstof en laat zich breed vertalen. In die zin is het boekje daar een treffende afspiegeling van.'

Een greep uit de vele citaten uit Trouw & Trouweloosheid: Harry Starren, directeur van de Baak: 'Soms moet je je verblijfsduur al verdedigen. Als je ergens te lang zit krijgt loyaliteit iets sulligs. Heb je daar vijf jaar gezeten? Wat heb je dan in vredesnaam gedaan?'
Pim Breevaart, voorzitter CvB Haagse Hogeschool: 'Is het loyaal aan jezelf om ergens langer dan zeven jaar te werken? Er komt een moment dat loyaliteit kan omslaan in het tegendeel: dan wordt trouw hondse trouw.'
Cees van Woudenberg, directielid KLM: :'Loyaliteit is onzin. Het wordt altijd vanzelfsprekend als iets goeds beschouwd. Loyaliteit is goed als het zich vertaalt in meedenken en meeveranderen. Maar als het zich vertaalt in defensief gedrag, kan loyaliteit de dood in de pot zijn.'
Hella Binnendijk, directeur HR Strategy Human Capital Group: 'Grote organisaties hebben instrumenten ontwikkeld om mensen (nog een tijdje) loyaal te houden. Maar mensen bind je niet met instrumenten, mensen bind je met mensen. We hebben het overgelaten aan een systeem en daardoor kansen laten lopen.'
Marti Jager, HR-director Worldcom: 'Salesmensen kan je met ruilhandel nog wel loyaal krijgen: iets meer velg, iets meer auto. Er is een groot verschil tussen salesmensen en technische mensen. Die laatste groep wordt niet getriggerd door een auto; die heeft hele andere motieven om te blijven.'
Han Bekkers, gemeentesecretaris Nijmegen: 'We leggen de link tussen lang blijven en loyaal zijn. Moet dat niet losser? Soms is het heel loyaal om ergens op te stappen.'
Joost Manassen, algemeen directeur Nutricia: 'Wat is het nut van loyaliteit? Je moet mensen vrij laten, hen zelf hun eigen kaders laten scheppen. In feite scheppen ze dan hun eigen definitie van loyaliteit. Uiteindelijk moet dat leiden tot betere bedrijfsresultaten.' Albert Meuter, directeur/eigenaar Identity House: 'Loyaliteit is een heldere transactie met afspraken over verwachtingen: wat verwacht je van mij, wat verwacht ik van jou.'
Marjolijn Smeets, Raad van Advies Human Capital Group: 'Als headhunter kan ik zeggen dat het een kandidaat niet boeit als je zegt: wij zoeken loyale mensen. Loyaliteit is geen wervend middel. Het is een onderwerp voor bedrijven, niet voor individuen.'

De discussies werden gehouden bij Baak Management Centrum VNO-NCW, onder leiding van Harry Starren, directeur van de Baak.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie