Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Commissie advies: Musea moderne kunst gratis voor scholieren

Datum nieuwsfeit: 29-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, directie Voorlichting
Datum: 29-11-2000 Home

Persbericht
nummer 165

Rapport commissie publieksbereik hedendaagse kunst en musea Advies commissie: Geef scholieren gratis toegang tot musea voor moderne kunst

Een van de manieren om het publieksbereik van hedendaagse kunst te vergroten is om tenminste voor scholieren tot zestien jaar de collecties van de grote musea voor moderne en hedendaagse kunst gratis toegankelijk te maken. Staatssecretaris dr. F. van der Ploeg (Cultuur) zou kunnen overwegen het bezoek aan de collecties hiermee (weer) te stimuleren. In Engeland maakt het publiek volop gebruik van deze buitenkans. Deze aanbeveling staat in het rapport "Minder en meer! Oud en nieuw publiek voor de kunst van gisteren, vandaag en morgen" van de commissie Publieksbereik hedendaagse kunst en musea.

De commissie stond onder voorzitterschap van Sjarel Ex, directeur van het Centraal Museum in Utrecht. Het rapport is gemaakt op verzoek van Van der Ploeg.

De commissie Ex heeft zich over een aantal vragen gebogen. Hoe kan het publieksbereik van hedendaagse kunst vergroot worden? Hoe kunnen bestaande instellingen daar beter aan bijdragen. Hoe kunnen instellingen van beeldende kunst en musea hierbij beter samenwerken?

De commissie pleit onder meer voor het op prime time dagelijks laten uitzenden van een kunstjournaal over moderne en hedendaagse kunst. Ook pleit ze voor het opzetten van een portal voor hedendaagse kunst zodat alle websites van kunstenaars, ontwerpers, musea en initiatieven makkelijk vindbaar zijn. Met een gedigitaliseerd, openbaar en publieksvriendelijk systeem vol informatie zal zowel de individuele bezoeker als het onderwijs worden bereikt. Instellingen moeten volgens de commissie samenwerken om eens per vier jaar een grootschalige landelijke tentoonstelling van moderne en hedendaagse kunst te organiseren. De commissie wil ook dat grote moderne en hedendaagse kunst exposities naar Nederland komen. De kunstmusea zouden verder afspraken moeten maken over hun rol op het gebied van collectieprofielen en tentoonstellingactiviteiten. Musea zouden zich scherper en meer onderscheidend moeten profileren, en beter moeten bouwen aan hun eigen merk.

Als algemene aanbeveling acht de commissie een uitbreiding van het publieksonderzoek niet alleen in kwantitatieve, maar vooral ook in kwalitatieve zin gewenst. Voor grote evenementen is vooraf meer marktonderzoek nodig naar de wensen van het publiek. Ook pleit de commissie voor meer opleiding en internationale kennisuitwisseling op het gebied van marketing en educatie. Zo wil ze alle museumdirecteuren naar een door de staatssecretaris betaalde marketingmasterclass sturen en marketing en educatieve medewerkers stage laten lopen bij buitenlandse instellingen. Ook zou het bedrijfsleven niet alleen als financier moeten worden gezien, maar als samenwerkingspartner op het gebied van het binnenhalen van nieuwe doelgroepen en aanboren van nieuwe distributiekanalen.

Het rapport is geschreven door een kleine groep vertegenwoordigers van een breed en divers cultureel veld. Over het onderwerp "verbreden van het publieksbereik van hedendaagse kunst" zal staatssecretaris Van der Ploeg nader advies vragen aan de Raad voor Cultuur. Met een aantal personen uit het culturele veld zal daarvoor nog een speciale bijeenkomst worden georganiseerd om over de aanbevelingen uit het rapport te discussiëren.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie