Slechts 3% Nederlandse internetters beschikt over WAP

Datum nieuwsfeit: 30-11-2000
Slechts 3% Nederlandse internetters heeft beschikking over WAP

Rotterdam, 29 november 2000 -- Uit onderzoek van Blauw Research onder 1023 internetters (vertegenwoordigend van de Nederlandse online populatie) blijkt dat slechts drie procent daadwerkelijk beschikking heeft over WAP.

In de groep 50-plussers bevinden zich verhoudingsgewijs veel WAP-bezitters. Mannen hebben vaker beschikking over WAP dan vrouwen, waarschijnlijk omdat vrouwelijke internetters WAP relatief vaak te duur en te ingewikkeld vinden.

Bekendheid van WAP
Bijna 40% van de Internetters weet wat 'wappen' inhoudt, 30% van de internetters heeft geen idee wat WAP is en iets meer dan 30% weet het niet precies. Met name internetters in de leeftijdsgroep tot 30 jaar zijn bekend met WAP. Slechts 23% van deze groep heeft geen idee wat WAP inhoudt.

Gebruik van WAP
Tweederde van de internetters ziet de mogelijk om met een speciale mobiele telefoon te kunnen internetten (wappen) als een aanvulling op het internetten vanachter een PC. Elf procent van de respondenten denkt dat wappen het reguliere internetten zal gaan vervangen, terwijl bijna een kwart van de internetters het nut van draadloos internetten niet inziet. Wel vindt meer dan één op de drie internetters (bijna 40%) het interessant om via WAP betalingen te kunnen doen. Echter, bijna 30% vindt die mogelijkheid onaantrekkelijk. Het enthousiasme om op deze manier betalingen te kunnen doen neemt ogenschijnlijk af naarmate de leeftijd toeneemt.

De belangrijkste redenen om te wappen zijn het versturen van e-mail en SMS-berichten, het op de hoogte blijven van de nieuwe ontwikkelingen en het opvragen van informatie (meestal nieuws, maar ook veel weerberichten). Een klein percentage gebruikt WAP om te faxen.

WAP in de toekomst
Hoewel er nog weinig wordt 'gewapt' in Nederland, verwacht bijna drie op de tien mannen en twee op de tien vrouwen dit in de toekomst te zullen doen.

Personen die WAP willen gaan gebruiken voor het doen van bestellingen (bijna 20%), verwachten met name CD's en CD-roms af te nemen. Ruim een derde verwacht wel eens kleding middels WAP te zullen bestellen. Een even groot deel verwacht wel eens een reis te zullen boeken met behulp van WAP. Jongeren denken vaker sportinformatie op te gaan vragen. Vier op de vijf toekomstige wappers willen WAP voor het verzenden en ontvangen van e-mail en het opvragen van informatie gaan gebruiken. Ongeveer de helft denkt met WAP ook SMS te zullen versturen.

Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Blauw Research bv maakt samen met Blauw Contactcenter bv, Blauw New Media bv en Bureau Lagendijk bv deel uit van de Blauw Group bv, dat is opgericht in 1991 en is aangesloten bij de VMO. Voor meer informatie bezoek www.blauw.com.

Hinke de Koning Communicatie
Telefoonnummer: +31 (0) 187 470 233